Миролюба Бенатова: От лекарите и специалистите зависи дали ще се противопоставят на това да има недофинансирани и "златни" клинични пътеки

Миролюба Бенатова

Много странно е, че ние като пациенти се примиряваме с източването на нашите пари за здраве чрез различни схеми”. Това каза за предаването на Радио Варна „Позиция” журналистът от TV1 Миролюба Бенатова. Думите са по повод разследването й, което получи гласност в началото на 2021-а година, касаещо мними хоспитализации в правителствена болница.

„Схемата там беше брутална, защото нито един от записаните като „лежали” в болницата не беше реално хоспитализиран, даже изобщо не е имал никаква необходимост. Всички тези стотина души бяха минали на доброволни профилактични прегледи по линия на допълнително здравно осигуряване, а след това с личните им данни е било злоупотребено и те са записани по една и съща клинична пътека по спешност. Тази клинична пътека, на тези стотици пациенти, е около 4 000 лева, при това без да бъде направено едно медицинско действие по нея."

За мен лично беше голяма изненада, че хората, които въобще не бяха лежали в болница, отказаха да застанат пред камера или да разкажат за случая с мотивите, че не им се занимава или, че ще си имат проблеми. Ние като общество сме станали много примирени и предпочитаме да приемем порочната система, каквато е, вместо да й се опълчим. Вероятно от липсата на вяра, че от нашите граждански действия може да има ефект. И промяна. А това е най- тъжното.

Всеки, който плаща здравни осигуровки, има право на право на всякакви изследвания, когато това му се налага, допълни Миролюба Бенатова. Според нея обаче, системата е такава, че за да имаме изследвания които грубо казано, да са ни безплатни, трябва да бъдем хоспитализирани. Не може да влезем и да излезем в рамките на часове. Това според Бенатова са грешки, заложени в системата, които здравното съсловие трябва да поправи. И здравното съсловие трябва да се противопостави на това, че има недофинансирани клинични пътеки и други, които са златни. „Това са проблеми които трябва да се решат от лекарите и здравните специалисти. От друга страна ние като граждани не трябва да се съгласяваме да бъдем записване като пациенти, когато не сме били такива”

И аз съм имала подобен случай. В голяма болница, минавайки на профилактичен преглед ми беше казано, че трябва да ми пишат, че имам гастрит, защото не могат да си осчетоводят прегледа. На репликата, че нямам гастрит, те отговориха, че няма значение, трябва да го отчетем. Отказах. Заявих, че по добре да си платя прегледа вместо в картона си да имам болести, които реално нямам. Трябва да си даваме сметка, че не може и не трябва да даваме да ни пишат нещо, от които не боледуваме, защото това има отражение върху кредитния рейтинг, кандидатстване за работа, изобщо върху бъдещия ни живот. Това не са написани случайно букви и термини.

Какво трябва да направи един пациент, когато установи, че искат да му запишат болест от която фактически не страда, каква е стъпката, която трябва да предприеме?

За съжаление пациентът не винаги разбира, защото, когато си попаднал в болница, ти не може да правиш разследване каква документация се изписва, за да бъде проведено лечение. Но има начин човек да влезе в своето здравно досие през НАП и код,  който се дава от РЗОК и може да проверим какво ни е записано. Когато има несъответствие, било то преглед, хоспитализация или други заболявания, може да пуснем жалба до Здравната каса. Тя е длъжна да извърши проверка. Като граждани трябва да сме по активни отколкото сме.

Споменахте електронно досие. За това ли не се случва толкова години електронното здравеопазване? Би ли могло да реши проблемите, за които говорим в момента?

Би било отговор на много казуси, защото пациентът има пряк достъп до всичко, което му се води като лечение и може да го провери моментално. А сега знаем, че всеки пациент много трудно може да си получи документацията по лечението, не ти я дават, трябва да пишеш молба, после някой трябва да одобри молбата. Реално пък може да я получиш след месец и повече. Сега достъпът до документацията е труден

Какво се случи с вашето разследване и сигнал до НЗОК? Имахте словесна престрелка с бившия здравен министър проф. Ангелов?

Той знаеше много добре за тази проверка, инициирана по мой сигнал. Въпреки че бях направила няколко постъпки през пресцентъра някой от здравното министерство да коментира тази злоупотреба. Получих мълчалив отказ, за това отидох на тази пресконференция, за да задам въпросите си на място. Да коментират в качеството си на директори на болници, как 260 пъти се допуска една и съща, в кавички, една техническа грешка за 260 хил лева? Проф. Костадин Ангелов се направи, че не знае за тази проверка. А той знаеше и смятам, че бившето ръководство на МЗ по никакъв начин не толерираше разкриването на такива злоупотреби.

От друга страна, здравната каса име необходимите механизми, за да регистрира такива драстични натрупвания на определени диагнози и сама може да инициира подобни проверки. Няма нужда да получава сигнали от външен човек, в случая от мен.

(бел. ред. Цялото интервю може да чуете в звуковия файл)


Още от БНР уеб