39 надлеза ще заменят опасните жп прелези в страната

Репортаж на Неда Велкова

Много български жп линии и пътища в момента се пресичат на едно ниво. Прелезите не само затрудняват трафика, но са и  предпоставка за катастрофи и инциденти. Въпреки въведените сигнализации и усилията жп прелезите да работят в изряден режим, твърде често те биват пренебрегвани или умишлено повреждани. 

Данните сочат, че 75% от всички жп инциденти се случват на прелезите. През миналата година те са били 21 с шестима убити и 8 ранени, а статистиката за първата половина на тазигодина отчита 10 катастрофи с един загинал и петима ранени на жп прелези, заради нарушаване на правилата за движение. 

Модернизацията на жп транспорта цели постигане на по- висока скорост на влаковете – до 160 км в часа като едновременно с това рискът от инциденти и жертви при пресичане на жп линиите от други превозни средства бъде сведен до минимум. Решението е жп прелезите бъдат заменени с жп надлези. Премахване на всички прелези е включено в модернизацията на жп линията Пловдив – Бургас.

Тя е в процес на цялостна рехабилитация със средства по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. В момента по жп трасето има 45 прелеза, които ще бъдат премахнати, обясни инж. Иван Бакалски ръководител на проекта:

„В края на проекта 41 прелеза ще бъдат закрити. Ще бъдат построени 38 автомобилни надлеза  и един пешеходен. Те ще бъдат изградени на републикански, селскостопански и общински пътища. Със замяната решаваме проблемите, когато пътищата се пресичат на едно ниво. Така ще премахнем конфликтните точки, това е начинът да се спрат честите удари на прелезите.

След модернизацията на жп линията Пловдив – Бургас ще останат четири прелеза – три от които са на територията на Нефтохим, един на гарата в Долно Езерово“, каза инж. Бакалски.

По жп линията София – Пловдив прелезите също ще бъдат премахнати, като вече има изградени 4 надлеза. Те са  в участъка от Септември до Пловдив – до селата Ковачево и Триводици, в района на гара Стамболийски и на гара Тодор Каблешков, който прави връзка с Интермодален терминал – Пловдив.

Общата инвестиция за проекта за рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас е почти 414 милиона 156 хиляди  EUR, от които 293 милиона евро  са осигурени от Кохезионния фонд на ЕС.


Още от Точно днес