Експерт: За претоварването на камионите следете пътя на парите

Интервю на Мариян Иванов с Атанас Желязков

Проблемът с претоварването на камиони е комплексен и не трябва да се фокусираме само върху шофьорите. Това коментира пред БНР - Бургас  бившия началник на териториалното звено на „Автомобилна администрация“ и експерт Атанас Желязков. 
Шофьорите на претоварени камиони имат своята вина, но тя не е само тяхна, посочи Желязков. За да се реши този дългогодишен проблем, трябва институциите да погледнат на проблема комплексно и да упражнят сериозен контрол, посочи той:
„Товародателят - да не претоварва. Но за тази цел, на него трябва икономически да му излезе сметката. Аз вярвам, че няма такъв превозвач, който да иска да си претовари камиона, за да спечели повече. Това печелене повече не е вярно, защото, ако теоретично кажем, че е правилно, той тази печалба ще я даде за амортизация на превозното средство. На пристанището в Бургас също може да се контролира. Тогава вече ще назрее проблемът с изкупните цени“, коментира Желязков. 
Експертът посочва, че е най-лесно да се проследи „пътят на парите“, когато става въпрос за претоваране: 
„Да, шофьорът си носи вината по Закона за движението по пътищата, но, ако не беше тоз шофьор, ще бъде друг шофьор“, казва той и пояснява:
„Камионът отива в зърнобазата. Товари се. На кого е собственост това зърно? Това зърно не е собственост на шофьора или на превозваческата фирма. Това зърно си има конкретен собственик“, добавя Желязков. 
Обходен път би решил проблема за Айтос, но тези камиони ще продължат да пътуват по пътищата и ще влизат в Бургас, за да стигнат до пристанището, коментира още Атанас Желязков. Едни проверки само от ресорната инспекция не могат обхванат всички превозни средства, категоричен е той. 
След изпратени от нас въпроси, от Министерството на транспортна ни отговориха, че за периода септември 2020 - септември 2021 са извършени над 3 000 проверки на тежкотоварни автомобили, без да конкретизират дали става въпрос само за тежестта им. От тези проверки едва 39 са показали претоварване, пет от тях - с над 10 тона. Глобите са между 500 и 3000 лв., а 24 са наказателните постановления, които са влезли в сила. Част от тях се обжалват, други (9 на брой) все още не са връчени на нарушителите. Наложените санкции са над 75 000 лв. 
Интервю с Атанас Желязков можете да чуете в прикачения файл. 

Още от БНР уеб