Трудностите пред първокласника

Камелия Тодорова - АЕИ

Колко значим е първи клас задецата и родителите и какви са проблемите и кризите, през които може да премине едно дете при първия сблъсък с учебната среда? Как да направим плавен прехода между детската градина и училище? И как да подкрепяме първокласника, без да го натоварваме с високите си очаквания? Тези и още любопитни теми, свързани с емоционалната интелигентност на децата коментира експертът Камелия Тодорова от "Академия за емоционална интелигентност":

Предизвикателството за първокласника е в промяната, която се случва бързо и неусетно. Хубаво е родителите да започнат да подготвят детето си година по-рано за този преход. Могат да прилагат упражнения за концентрация и внимание, да дават задачи, които изграждат умението да задържат вниманието си повече от 30 минути или да спазват предварително зададени правила. За един ученик е важно да уважава авторитета на възрастните – родителите и учителите.

Трудното е, когато детето не иска да се отделя заради страх от непознатото или раздялата с родителя. Агресивното поведение също може да се прояви с тръгването на училище. Тогава консултацията с психолог е много полезна. Хората не трябва да се плашат от това.

Децата срещат трудност и с домашните - говорим за отговорности и задължения. Едно от важните неща е да дадем свобода на детето да експериментира, да пробва, да не се страхува от грешки. Добре е родителите да подкрепят децата, когато сбъркат. Неуспехът може да се превърне в игра.

Позитивното е, че училището е място, където децата играят, създават приятелства, учат и се изявяват. Препоръчително е до 4 клас те да бъдат записвани на извънкласни занятия, в които са добри, за да придобият увереност.

„Трябва да говорим с детето всеки ден – да го питаме как е минал денят му, как се е чувствало. Като е много важно ние самите да умеем да споделяме така, че да го учим какво означава да отразиш деня осъзнато – какво те е затруднило, какво те е изплашило, какво те е зарадвало, за какво си благодарен. С детето се общува с отворени въпроси, за да го провокираме да разказва.“

Ролята на родителите в този процес е да се интересуват как се чувства първокласникът в новата среда и да го подкрепят във всички начинания. Полезно е да го изслушаме и да се стараем да го разберем, а не да отричаме емоциите му.

Още от Радиокафе