Международен ден на белия бастун

Диригентът Стоян Бабеков: Повече работа и самосъзнание

| обновено на 15.10.21 в 09:18
Разговор на Александър Райчев със Стоян Бабеков и тропар на Дякон Левски в ''Нашият ден''

Kомпозиторът, оставил следа в българската музикална история, диригент на първия в света професионален хор от хора с нарушено зрение, автор на първия тропар за Васил Левски, Стоян Бабеков гостува на "Нашият ден" и сподели своите мисли в Международния ден на белия бастун:

Хорът на слепите – школа

"Три десетилетия работих като диригент на Представителния хор на Съюза на слепите в България. Когато постъпих като диригент на хора през 1962 г., той вече съществуваше и като основа имаше добри диригенти и вокални педагози. Хорът на слепите се изгради като професионален състав не само от професионални певци. Беше и своего рода и педагогическа школа. Ние си изграждахме певците, за да могат те да се превърнат в професионалисти. По подобие на този хор се създадоха хорове в Аржентина, Азербайджан, Армения, Беларус, Литва и това за нас е едно постижение. "Гинес" също отрази това постижение на българската култура. За съжаление през 1999 г. по технически и финансови причини хорът е закрит като професионален – остават да съществуват някакви единици от него като самодейност. У нас нещата лесно се рушат, трудно се създават..."

Пътят

Маестро Бабеков получава наградата"Аз съм завършил специализираното училище за незрящи, тогава се наричаше Институт за слепи. Той включваше деца и с напълно нарушено зрение и полузрящи. След това бях първият ученик, завършил 8 клас в обикновено училище. Не казвам, че беше много лесно, защото ние нямахме специални цифрово-педагогически уреди. В 9 клас се прехвърлих в Консерваторията, където успявах да бъда на нивото на другите деца."

Какво би променил в живота на незрящите

"Повече работа и самосъзнание. Всеки трябва да отчита това, което може да прави, да не иска само от другите, а да може да дава и да работи." 

Тропар на свети йеродякон Игнатий Левски

"Това е първият тропар, написан за Левски, който за българския народ е наистина светец (Вазов е казал "селяните прости светец го зовяха"). Съжалявам, че Българската православна църква не го е официално канонизирала, но той е канонизиран в съзнанието на целия български народ."

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – личен архив и www.sotiroff.net

Стоян Бабеков завършва БДК (дн. ДМА “Проф. П. Владигеров”) с музикознание при проф. В. Стоянов през 1962 г. Същевременно учи композиция при проф. В. Стоянов и проф. Ал. Райчев, както и хорово дирижиране при Л. Максимов и проф. Г. Димитров. От 1962 г. в продължение на 29 години работи като диригент на първия в света професионален смесен хор от лица с увредено зрение, който, по негова инициатива, от 1986 г. носи името “Академик Петко Стайнов”. През 1991 г. хорът е разформирован. През същата година основава първия частен камерен хор “Алилуя” за изпълнение и звукозапис на източно-православна църковна музика. В дългогодишната си практика като диригент е реализирал повече от 3000 концерта в България, Германия, Колумбия, Унгария, Полша и др., като голяма част от репертоара заема българската музика. Лауреат е на различни хорови конкурси и фестивали. Инициатор е на първия в целия балкански регион конкурс за нови хорови източно-православни църковни песнопения “Нека бъдем по-добри” (1994 г.), вследствие на което се създават над 100 нови песнопения от български автори. Автор е на оркестрова, камерна и хорова музика, сонати и други пиеси за пиано; над 400 хорови, солови, детски и други песни. Сред хоровите му произведения се откроява ритуалната и концертна църковна музика, която е централен жанр в творчеството му още от средата на 60-те години на ХХ век.

Стоян Бабеков е автор на 2 литургии и др., между които “Сборниците за Рождество Христово”, “Богородични тропари” и “Три херувимски за еднороден хор”; автор е на сборника “Източноправославни народни песнопения”. Т.1 (2003). Негови произведения са печелили награди на конкурси в България, Чехия, Полша и Колумбия, издадени са на грамофонни плочи, аудиокасети и CD, записани са за фонда на БНР и БНТ и др., “Дойче веле” и др., отпечатани са в България, Русия, Чехия, Куба и Колумбия.

Той е автор на изследването “Български инструментален концерт” (1962 г.), и популярната брошура “Как да слушаме музика”, на аналитични статии, свързани с песенното творчество на българските композитори, рецензии и др.


Още от Нашият ден
Подкасти от БНР