Позабравените джазмени 1: Пол Хорн

В „Слънчев джаз+” започваме една поредица, условно наречена „(не)забравените джазмени“. В нея ще става дума за артисти, които са оставили следа далеч след своето време или са вкарали инструмента си в съкровищницата на джаза.

Началото ни е с американския флейтист, кларинетист и саксофонист Пол Хорн. Той като че ли има две съществувания: едното до 67-ма година и другото след това. В първото става въпрос за джазмен, свирил с Майлз Дейвис и Нат Кинг Кол, с Дизи Гилеспи и Франк Синатра, да не говорим за Чико Хамилтън, с когото издават доста албуми заедно през 50-те.

През 62-ра година Пол Хорн започва една поредица от концептуални албуми, първият от които е посветен на Клеопатра или по-точно, как би звучала неговата музика и спонтанните му импровизации на флейта в двореца на Клеопатра. Няколко години по-късно (1965), Пол Хорн прави друг концептуален албум, който ще му донесе първото „Грами“. В него той вкарва свещени текстове в джаз-интерпретации.

В 1968 г., увличайки се по източните религии, предприема пътешествие в Индия. Заедно с великолепната четворка от Ливърпул са при Махариши, за да навлязат в тайните на трансцеденталната медитация. Пол Хорн използва пътуването си за да отиде и до Тадж Махал.

Идеята му е да извади малката си флейта и да изсвири за собствено удоволствие нещо под каменния купол на Мавзолея, но когато отива заедно с една „Награ“ за да запише своето изпълнение, се оказва че единият от пазачите започва да му припява и така се ражда първият албум, наречен „Inside Taj Mahal”. В малко повече от 30 минути Пол Хорн спонтанно импровизира, а на моменти пазачът му отвръща с неговите песнопения. Албумът има невероятен успех. През 1972-ра Хорн решава да запише втора част, но тя не е така спонтанна. Пътят обаче е отворен и той започва да записва на места като голямата пирамида (1976) или в катедралата във Вилнюс (1984), както и на открито.

Така ни води из колорадските каньони (Чели -1997) и при племето навахо в Монюмънт вали (2003). Не е чужд и на Бразилия (1999), и на Африка (2001). След смъртта му, част от неговите творби са използвани и за албума „Хималайски импресии“, записан там и в Тибет с участието на Далай Лама.

Пол Хорн смело може да бъде смятан за човека, създал ембиънт и един от прекурсорите на това, което ще стане световна звучност и музика на 21-ви век. Започваме поредицата с неговите изпълнения на живо в Хималаите - все пак сме копродуцирали няколко години преди него "Еверест концерт" с Теодосий Спасов, Николай Иванов и Марина Великова.

Втората част на предаването в първия ноемврийски петък е с живи изпълнения на любими майстори на тромпета: "кръстникът" ни Ерик Трюфа(з) в Марсиак 2021, Ерел Бесон (Кутанс 2021, в компанията на Енди Шепърд, сакс) и Майлз Дейвис от "загубения" концерт в Париж 1991.

Нощта е млада само тук, по Радио София в „Слънчев джаз+“: всеки петък след последните новини на деня, с повторение събота, след първите такива.

Още от Слънчев джаз плюс
Подкасти от БНР