Добавената стойност да не намалява училищни средства

Интервю на Емил Костов с Боян Захариев

В преговорите около приоритетите на бъдещото правителство служебният министър на образованието Николай Денков предлага в бъдеще да се дава оценка на добавената стойност на всяко училище и от това да зависи и финансирането му. Търсим за коментар експерта от "Отворено общество" Боян Захариев.

Той обясни, че схемата, която действа сега у нас е "парите следват ученика", в нея през годините бяха въведени доста подобрения. 

"Схемата изглежда по-добре сега, отколко в оригиналния си вид, тя може да се подобрява и занапред", каза още Захариев. По думите му оценката на добавената стойност е добра стъпка в посока повече детайлност за всяко училище. 

"Съвсем ясно е, че нашата система подбира децата още от 5 клас, дори от 1 клас в някои училища, то добавената стойност е за всяко училище, но това е и в пряка връзка - къде се намира даденото училище. Например, едно селско училище не може да даде много деца, които се състезават на олимпиади", каза Захариев. Той допълни, че би бил предпазлив за тази оценка за финансиране, защото може да доведе и до несправедливости.

"Регионалните управления на образованието ще се използват за посредническа институция и занапред, то там също има промени през годините", посочи още експертът. Той смята, че може да се изпълни тази институция с повече съдържание. 

Пандемията и учителите в училище: "Намирам, че пандемията принуди системата да даде свобода на учителите. Това умение на учителите да се адаптират в нова среда, е неразривна част от съвременните образователни системи и тяхното модернизиране. Пандемията наред с проблемите и щетите, които носи отвори и интересни възможности, в една система, която е пределено закостеняла към труда на учителите. Те импровизират и това е за добро на образователния процес."

Още от Ден след ден
Подкасти от БНР