Рестартирай Европа: Уеб платформата Ю-лейбъл в ЕС

Репортаж на Антоанета Петричанска

Европейският комитет на винарските компании (CEEV) и Спиритс Юръп (Spirits Europe) - производителите на спиртни напитки, създадоха уебсайт, който осигурява достъп на потребителите до информация за вината и спиртните напитки на пазара. Платформата Ю-лейбъл (U-LABEL) дава възможност на всеки производител на вино или спиртни напитки да предостави на клиентите подробна информация за продукта, включително съставки, хранителните стойност, устойчивост и насоки за отговорна консумация, обяснява директорът на Изпълнителна агенция по лозата и виното Красимир Коев. Потребителите могат да достигнат до тази информация на техния език чрез сканиране със смартфон на QR кода, отпечатан върху задния етикет на бутилка.

Включването в платформата Ю-лейбъл сега е доброволно, но съгласно реформираната Обща селскостопанска политика в по – късен етап тя ще стане задължителна. Българските представители на бранша активно проучват възможностите за участие в нея. Няма начин секторът да не се регистрира изцяло в тази платформа, ако иска впоследствие да продава своята продукция, уточнява Красимир Коев.

Засега добавената стойност на платформата е за големите търговци на вино, смята Мариана Върбанова от малка бутикова винарна в Ямболския регион. Тя посочва, че големи европейски компании могат да си позволят плащането на годишен абонаментен план, най – ниският от които е 250 евро.

Неуместно е обаче да се сравняват големи производители като компания от Шампан с малки винарни от България, подчертава Върбанова и уточнява, че за близо 70% от бранша у нас годишният абонаментен план на платформата е финансово препятствие. Затова е необходима намеса на държавата.

Уеб платформата е важна стъпка за сближаване на производители и потребители, посочва изпълнителният директор на асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов. Той припомня, че преди 10 години етикетите не съдържаха информация за хранителната стойност на продуктите – съдържание на мазнини, белтъчини и въглехидрати. Сега самият бранш започва да предоставя информация за съдържанието на вината и спиртните напитки. Отбелязва се и колко калории съдържат те, което често се подценява от потребителите. Николов е убеден, че цифровото етикетиране на вина и спиртни напитки ще помогне на потребителите да бъдат по – информирани.

Потребителите обикновено искат изчерпателна информация на една ръка разстояние. Индустрията им я предоставя чрез платформата Ю-лейбъл.

Още от Точно днес
Подкасти от БНР
/radiobulgaria/history/list ۚRrM5x 0 ]v.p]v.]v.]v.Xv.]v.Традиции-size:1ڟ[foot]v.]v.8^v.p]v.^v./radiobulgaria/traditions/listqSQ.,ժgBP_Lли^v.^v.8_v.8^v.^v./var/www/html/bnr/app/Modules/News/View/Details/partials/gallery_inner.html п\Μeܽ)елP_v.8_v._v.^v._v.35d367308d7b41296ddb6bfd159a4c618dee3112квૐ_"