7 декември – Международен ден на гражданската авиация

Тодор Иванджиков: Авиацията работи усърдно за намаляване на вредните емисии

Андрей Андреев: Водородното гориво – хоризонт, който се вижда по-ясно

Разговор на Нина Цанева с Тодор Иванджиков в “Нашият ден“

На 7 декември се отбелязва Международният ден на гражданската авиация. Какво е бъдещето на авиационния сектор на фона на новите изисквания към него, предявени най-вече във връзка със “Зелената сделка“? 

Темата коментира в “Нашият ден“ Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия и собственик на една от водещите инженерингови консултантски компании.

“Относно “Зелената сделка“, тя е проблем и едновременно задава задачи за решаването му по различен начин. Авиацията работи много усърдно за това как да намали вредните емисии по няколко направления. Едно от тях е биогоривата, които вече се създават, пробват, които са по-скъпи, намаляват се емисиите.

Също така се работи върху въглеродното гориво, което би докарало до емисии, които са безвредни за нас. Тези горива трябва да се настроят към системите на самолетите, трябва да се изпробва дали са опасни по друг начин, специално с въглерода има голяма опасност от взривове.

Може би трябва да се изчака моментът за налагането. Да, нещата трябва да се променят до 2050 г. Светът се развива доста бързо в последните години и може и да успеем до 2050 г. да направим самолети, които летят с друг вид двигатели, друг вид горива.

В последните години производството на самолети работеше върху намаляване на разхода на горива на двигателите и постигна нов вид двигатели, които свалиха с 15% разхода на гориво, съответно и вредните емисии."

Чуйте Тодор Иванджиков в звуковия файл.

Темата коментира в “Нашият ден“ Андрей Андреев, международен експерт по въздушен транспорт, бивш служител на Международната организация по гражданска авиация.

“Един от хоризонтите, който се вижда по-ясно, е използването на водородно гориво. То трябва да бъде съхранявано в специални резервоари. Вече има наличие на първи опити с такива летателни апарати и в САЩ, и в Русия, и в Китай. Аз поне не съм информиран да има някъде такова участие на България. Има отделни наши колеги, които работят по света, като индивидуални експерти.“

Чуйте разговора с Андрей Андреев в звуковия файл.

Още от Нашият ден
Подкасти от БНР