Диетолог: Наднорменото тегло благоприятства заболяване от COVID-19

Интервю с д-р Йорданка Господинова - първа част

Във време на пандемия е много важно да подсилим организма си с храни, богати на витамини, минерали, диетични фибри.

Ако осигуряваме на тялото си качествена енергия чрез храната и напитките, които приемаме, ако го щадим от стрес и непрекъснато препускане към поредния ангажимент, ако му осигуряваме необходимия му сън и почивка, но успоредно с това и  възможност за движение, тялото ни ще ни се отблагодари по начин, който ще ни донесе радост, усещане за бодрост и свежест. Това съветва диетологът д-р Йорданка Господинова.

„Ковид-вълната се разгаря с пълна сила. Освен правилния начин на живот, освен добрите навици, тук е моментът да призовем всички слушатели – нека да се ваксинират. Не случайно – ваксината спасява животи. Това е най-добрата грижа за нашите близки, най-добрата грижа за себе си. Това е отговорност. Нека да бъдем отговорни. Това е моето послание към всички слушатели“, апелира д-р Господинова.

Тя посочи кои са най-важните витамини за укрепване на имунната система. Когато имаме за цел да подсилим имунитета си, е важно да приемаме и качествени протеини, цинк, йод и селен съдържащи продукти, категорична беше д-р Господинова.

Тя разкри с какво трябва да се храним и какво да пием през този сезон. По думите й, през есенния период можем да се възползваме от сезонните плодове и зеленчуци, богати на калий и витамините А и С, като си правим по-често фрешове от ябълка, морков, портокал, грейпфрут.

Диетологът даде подробна информация за ползите и вредите от чая и кафето, а също и за алкохола – той предпазва ли от коронавирусната инфекция или вреди?

До две кафета на ден е приемливо да пием, за да сме тонизирани.

Спокойно можем да се възползваме и от предимствата на чая.

По отношение на алкохола, д-р Господинова подчерта: „Мога да кажа, че не съм привърженик на теорията за неговите ползи, освен може би допустимата чаша вино, понякога“.

Зеленчуците и плодовете са в основата на здравословното хранене. Пресни, варени, задушени, те помагат в борбата с инсултите, високото кръвно налягане, сърдечно-съдовите заболявания и дори някои видове рак. Те са най-полезни, когато се консумират директно. Когато правим сокове от плодовете и зеленчуците, много често премахваме кората, семената и сърцевината им, като успоредно с това процентът на диетичните фибри намаля. Много често, поради тази редукция на съдържимо, усещането за ситост не е еднакво, в случая, ако изядем един цял плод или зеленчук,  и ако изпием сока, произведен от тях. Друга важна особеност е, че липсата на фибри в соковете допринася за по-висока концентрация на захар в тях, сравнено с целия плод. Това от своя страна може да повиши кръвното налягане. 

Но понякога, ако е необходимо да си набавим бърза енергия, соковете са добра алтернатива, защото съдържат витамини, микроелементи, електролити, като магнезий, калий, калций, а съдържат и вода. 

Смутитата са много по-здравословни от соковете, тъй като в техния състав се запазва съдържанието на диетични фибри, много витамини и минерали.

Д-р Господинова даде препоръки за избягване и справяне със сезонния грип.

„Има данни, че почти половината пациенти с Ковид 19 са със затлъстяване, като една четвърт от тях са с индекс на телесна маса над 35%, а 40% от  пациентите са с наднормено тегло. Подобна тенденция се наблюдава при пациенти с COVID-19, които са били на механична вентилация.  Изследователите изчисляват, че на практика всички пациенти със силно затлъстяване (87%) в интензивното отделение се нуждаят от апаратно лечение“, посочи диетологът. Д-р Господинова посочи рисковете при наднормено тегло. Тя очерта и начини за справяне със затлъстяването.

Подробности можете да чуете в звуковите файлове.





Още от На чаршията, в чата