Първият български игрален филм е прожектиран за първи път на 12 януари 1915 година

По времето на социалзма се въвежда студийна система на производство на филми

Интервю на Пламена Бачийска с доц. д-р Александър Донев в предаването ''Нощен хоризонт''

"За мен лично дълги години основната тема около филма „Българан е галант“ беше точната дата на неговото създаване. По една дълго наложила се инерция въз основа на признания и спомени на неговия създател Васил Гендов се считаше, че той е създаден 1910 година. Въпреки че единствените съобщения за първата прожекция датират от 13 януари и няколко дни след това се повтаря едно и също съобщение от 1915 година, което дава основание да се смята, че годината на създаване на този филм е 1914 година“, каза за БНР доцент д-р Александър Донев. Той е работил като заместник-програмен директор на БНТ. Работи в Института за изследване на изкуствата към БАН и е преподавател в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".

Комедията „Българан е галант“ е първият български игрален филм. Прожектиран е за първи път на 12 януари 1915 година и съобразно технологиите в киното по това време, филмът е черно-бял и „ням“. Сценарист, режисьор и изпълнител на главната роля е Васил Гендов. Информациите за прожекцията излизат на 13 януари.

На 13 януари се отбелязва Деня на българското кино, но според експерти в областта на киното по-правилно е да се отбелязва на 12 януари.

Доц. д-р Александър Донев   Снимка: Пламена Бачийска

В предаването "Нощен хоризонт" доцент д-р Александър Донев припомни, че след национализацията по времето на социалзма се въвежда студийна система на производство на филми.

"Създава се студия за производство на игрални филми, студия за производство на документални филми и в края на 50-те години - студия за производство на анимационни филми, което до голяма степен е модел, който е въведен от големите холивудски студия още в края на второто десетителие на XX век. Разцвета на тази форма на кинопроизводство е през 20-те и 30-те години в Холивуд. До голяма степен съветското кино възприема същия модел, което означава, че в тези производствени бази целия технически и творчески състав, който съдава филмите се назначава на заплата. Въвежда се индустриален принцин на филмопроизводство, който до някаква степен води до по-голяма професионализация на кадрите, но в същото време и до по-голяма централизация на творческия процес. Всички сюжети, идеи, сценарии преминават през централизиран принцип на одобрение".

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Още от Нощен хоризонт