Има нужда от система, която да гарантира реалните часове на обучение
Владимир Тодоров: Правилата за движение по пътищата трябва да са в отделен закон
Неправителственият сектор ще помага с експертиза в изготвянето на нов регламент
публикувано на 20.01.22 в 10:30
Владимир Тодоров в ''Посоките на делника'', 20.01 2022 година
Експертът добави, че качеството по пътищата ще се повиши, когато има система, която гарантира реалните часове на обучение.
"Темата с обучението на младите водачи е от ключово значение за цялата пътна безопасност, защото те са фактор, който, за съжаление, е от категорията на лицата, допускащи много грешки. Не са добре подготвени. Проблемът в сектора на обучението идват от това, че голяма част от този бранш е в сивата сфера. Над 50% са фирми, които обучават не по правилата. Крадат от часовете по кормуване. Към една фирма, получила лиценз, се закачат множество индивидуални инструктори с коли, а в крайна сметка - няма трудова дисциплина и договори, няма контрол над тези автоинструктори. Крайният резултат е, че няма шофиране на магистрала, няма шофиране в тъмната част на деня. Беше направена справка, че голяма част от тези коли дори нямат винетки, т.е. не могат да излязат извънградско, а това се изисква от нормативите. Всякакво желание за реформа и промяна на това статукво среща сериозен отпор. Имаше опити за реформа в сектора, но това изкара стотина коли на пътя за протести. Старото ръководство на Министерството на транспорта си затвори очите, тези реформи в сектора на обучението не бяха проведени."
Промени в сектор "Транспорт" са заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция.
"Всички сме в очакване, имаме желание да се случат, ние като НПО сектор ще помагаме с нашата експертиза и опит, така че се надяваме да са по-отворени и комуникативни от предишните управляващи."
Според думите му архаичната подготовка на бъдещите шофьори трябва да се осъвремени час по-скоро.
"Въпросите в листовките не са махани от години. Безумни са. Питат се неща, които нямат отношение към категория B или пътната безопасност. Изпитът е изключително труден, но може да бъде контролиран - възможностите за преписване обаче са почти нулеви, така че са създаде положителна практика. Лошото е, че не искат да създадат такава и по отношение на кормуването."
Разговорът с Владимир Тодоров можете да чуете в звуковия файл.
Още от Посоките на делника