Има нужда от система, която да гарантира реалните часове на обучение

Владимир Тодоров: Правилата за движение по пътищата трябва да са в отделен закон

Неправителственият сектор ще помага с експертиза в изготвянето на нов регламент

Владимир Тодоров в ''Посоките на делника'', 20.01 2022 година


"Изключително голяма е нуждата от нов закон за пътищата. Сегашният не е променян от години, най-кърпеният закон е - над 50 поправки има, съответно е амалгама, направо тюрлюгювеч от всякакви правила. Когато трябва да се учат правилата за движение, те трябва да са извадени в самостоятелен закон, съдържащ само тях. Никой не го интересува натоварване на осите, как се организира пункт за технически прегледи и тем подобни", каза в "Посоките на делника" Владимир Тодоров, директор на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Експертът добави, че качеството по пътищата ще се повиши, когато има система, която гарантира реалните часове на обучение.

"Темата с обучението на младите водачи е от ключово значение за цялата пътна безопасност, защото те са фактор, който, за съжаление, е от категорията на лицата, допускащи много грешки. Не са добре подготвени. Проблемът в сектора на обучението идват от това, че голяма част от този бранш е в сивата сфера. Над 50% са фирми, които обучават не по правилата. Крадат от часовете по кормуване. Към една фирма, получила лиценз, се закачат множество индивидуални инструктори с коли, а в крайна сметка - няма трудова дисциплина и договори, няма контрол над тези автоинструктори. Крайният резултат е, че няма шофиране на магистрала, няма шофиране в тъмната част на деня. Беше направена справка, че голяма част от тези коли дори нямат винетки, т.е. не могат да излязат извънградско, а това се изисква от нормативите. Всякакво желание за реформа и промяна на това статукво среща сериозен отпор. Имаше опити за реформа в сектора, но това изкара стотина коли на пътя за протести. Старото ръководство на Министерството на транспорта си затвори очите, тези реформи в сектора на обучението не бяха проведени."


Промени в сектор "Транспорт" са заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция.


"Всички сме в очакване, имаме желание да се случат, ние като НПО сектор ще помагаме с нашата експертиза и опит, така че се надяваме да са по-отворени и комуникативни от предишните управляващи."


Според думите му архаичната подготовка на бъдещите шофьори трябва да се осъвремени час по-скоро.


"Въпросите в листовките не са махани от години. Безумни са. Питат се неща, които нямат отношение към категория B или пътната безопасност. Изпитът е изключително труден, но може да бъде контролиран - възможностите за преписване обаче са почти нулеви, така че са създаде положителна практика. Лошото е, че не искат да създадат такава и по отношение на кормуването."

Разговорът с Владимир Тодоров можете да чуете в звуковия файл.

Още от Посоките на делника