Доволни или не са шофьорите в столицата от въвеждането на т.нар. "Зона 30"

Репортаж на Надежда Николова

От 10 февруари  в  София ще бъде въведена първата зона за успокоено движение, в която скоростта на автомобилите ще бъде ограничена до 30 км/ч.  Това се отнася до малките улички в карето между булевардите "Пенчо Славейков", "Прага", "Ген. Скобелев" и "Витоша".

От Столичната община обмислят още до края на годината да бъдат обособени и други "Зони 30", които да обхванат идеалния център на града, така нареченият исторически център, но това ще се случи поетапно.

Скоростта на движение на автобусите и на автомобилите по булевардите ще остане 50 км/ч,  както предвижда Законът за движение по пътищата. 

Още преди 2 години в квартал "Манастирски ливади" започна общественото обсъждане на пилотния проект за "Зона 30" и обособяването на четири такива участъка. Целта на проекта "Зона 30" е да се успокои трафикът по малките квартални улици в жилищните райони,  да се повиши пътната безопасност и да се насърчи използването на алтернативни начини на придвижване.


В карето, където ще бъде въведена първата "Зона 30" между булевардите "Пенчо Славейков", "Прага", "Генерал Скобелев" и "Витоша", вече има създадени условия за намаляване на скоростта на движение. Направени са повдигнати пешеходни пътеки и неравности по пътното платно, тъй като в района има много училища и детски градини. Освен това точно това каре ще направи връзка с изградените вече велоалеи на булевардите "Витоша" и "Прага", обясняват от Столичната община. 

До края на годината поетапно ще бъдат обособени и други зони 30,  заключени между Опълченска, Сливница, Васил  Левски и Патриарх Евтимий.

А какво е направеното до момента, обясни  заместник- кметът на район Триадица Руслан Баждеков:

"На този етап сме приключили с проектирането на първата "Зона 30" в кв. "Манастирски ливади". Другите три с са в идеен проект. Хората са много доволни и приемат много идеята", каза за БНР Баждеков.

Освен ограничение за скоростта чрез пътни знаци, другите средства за установяване на успокоените зони са повдигнатите кръстовища и  изнесените тротоари,  каза Димитър Петров от дирекция "Управление и анализ на трафика'' в Столична община.


"Крайният ефект ще е, че извън големите булеварди трябва да се намалява скоростта и така ще се опазват пешеходците и велосипедистите. Тази мярка работи много добре в много от европейските градове", каза в "Хоризонт до обед" Петров.

"По тази логика можем и 10 км/ч да сложим, още по-безопасно ще е... Тази ниска скорост ще създаде напрежение...

Мисля, че е добра идеята, защото скоростта няма да се намалява внезапно, а ще се движат постепенно и внимателно, без да има внезапни спирания и тръгвания", коментираха за БНР на шофьори в столицата.


От Сдружение "Велоеволюция" са представили гледната си точка на Столичната община, тъй като са част от Консултативния съвет по Пътна безопасност, обясни председателят на Сдружението Радостина Петрова. Тя посочва, че е необходимо, освен изграждане на физически ограничения, да се премахнат и контейнерите за отпадъци в малките улици, за да може движението шофьорите да бъде предвидимо.

"Зона 30" за нас означава да се спазват ред и правила. А също и пътна безопасност. Означава реорганизация, да има повече подземни и наземни паркинги, също и места, където да спират колите, които зареждат търговските обекти", каза още пред БНР Петкова.

 Още по темата в звуковия файл.

Още от Хоризонт до обед