Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: С влак и след годината на ЖП транспорта

| обновено на 23.07.21 в 09:27

2021 г. е важна за политиката на ЕС за железопътния транспорт, тъй като това е първата пълна година на прилагане на правила, които целят да създадат напълно интегрирана система на железопътен транспорт в Европа. Това трябва да се осъществи в условията на все още неотминала ковид-криза, а у нас – и при кадрови промени и проблеми с дълговете. 

Защо 2021 е европейска година на ЖП транспорта?

Като много сектори, и ЖП транспортът пострада от COVID-19. Но едновременно с това показа, че е необходимо да се развива все повече. Депутатът Андрей Новаков, член на Транспортната комисия в ЕП коментира основната причина 2021 година да е европейска година на ЖП транспорта: Това е доказано най-екологичният транспорт и прекрасно се вписва в предприетата от Съюза зелена политика и се стреми към чиста икономика, свиване на вредните емисии и плавен преход към неутралитет“.

Общоевропейските планове за модернизация на железопътната мрежа засягат и България, където въпреки отчитания спад от 40% заради ковид миналата година, железницата остава достъпна възможност за превоз. От БДЖ сочат, че по време на извънредното положение и локдауна не са спрели нито един от планираните курсове. Тече мащабна ремонтна програма. Закупени са и първите 15 магистрални електрически локомотива.

Проблемите в сектора у нас

Независимит транспортен експерт Варужан Апелян, обаче, не смята, че това като с магическа пръчка ще доведе до модернизация на ЖП услугата: „Дори нямат и система за безопасност– ЕРТМ система. Ако аз поръчвам локомотивите, ще ги поръчвам с такава система. Хубаво е да се каже защо ни трябва. Ако си спомняте в Калояновец, имахме сериозен инцидент, където един локомотив се преобърна няколко пъти и загина машинист. Той нямаше да се случи, ако имахме такава система. Същото е и при инцидента в Хитрино".

Според Варужан Апелян, у нас ЖП секторът  все още дължи на пътниците и много по гарантиране на европейските им права. "В България от 12 години се отлага пълното прилагане на регламента за правата на пътниците. През 2009-та първата страна в Европа го прие. Ако имат европейски права, БДЖ трябва да приеме по-големи отговорности към пътниците,  свързани с компенсации за закъснение, със специфично поведение по отношение на информацията и стандарти на качеството на услугата.“

Приоритетите сега

Безопасността на превозите, преодоляването на големите закъснения на влаковете, търсене на нови клиенти за товарните превози и стриктно финансово управление са приоритетите, очертани от служебния министър на транспорта Георги Тодоров: „Преценка и преоценка на всеки един разход – стремежът на всички ни е да няма инциденти, защото безпасността на превозите ни е основният приоритет“. 

Към момента дълговете на БДЖ надхвърлят 20 млн. лева, натрупани от режийни разходи за такси и електроенергия. Текат проверки на предишното управление на министерството, а в ЖП системата се извършиха и кадрови промени. 

Как в тези условия евродепутатът Андрей Новаков вижда България да изпълни целите за прилагане на правилата за създаване на напълно интегрирана система на железопътен транспорт на стария континент? „Считам, че именно ЖП секторът разполага с най-големия дял от средства, управлявани чрез програма Транспортна свързаност и изразявам надежда,  че следващото правителство, което и да е то, няма да замете тези усилия и ще положи нови, за да завърши ключови проекти, защото са важни за хората“.

Новаков посочи конкретни проекти, като включи изграждането на ЖП връзки към Летище Пловдив и Летище Бургас, за да се превърнат в логистични центрове, както и  закупуване на ЕРТМС системата. „Въобще пари има, остава воля, за да се завършат проекти, които стоят с десетилетия“ – подчерта евродепутатът.

Рестартът

Рестартът на ЖП транспорта у нас е възможен, категоричен е и независимият експерт Варужан Апелян. Формулата, според него е: „Създаване на услуга, свързана с права и регламенти, успоредно да се гледа и безпасонсотта“.  

А за машинистът Иво Николов с над три десетилетия стаж, от стъклото на локомотива, пътят за европейска железница и у нас минава през нещо простичко: “Не трябва да се икономисва. Икономията води до инциденти“.

Рестартът на ЖП транспорта е важен. Защото с избора си да пътуваме с влак, намаляваме над 5 пъти вредните емисии в природата и така пазим планетата.

Чуйте целия репортаж в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Търсят ваксини срещу коклюш при джипита и в аптеките

След тревожните новини за разпространението на коклюш в страната ни каква е ситуацията в Пловдив и има ли достатъчно ваксини срещу заболяването коментираха в програма "Ден след ден" председателят на Регионалната фармацевтична колегия Димитрия Стайкова и  общопрактикуващия лекар д-р Георги Цигаровски, председател на РК на БЛС. Според..

публикувано на 24.04.24 в 16:44

Петима кандидат-студенти ще се борят за 1 място в МУ-Пловдив

Кандидатстудентската кампания 2024 за Медицински университет-Пловдив е открита, текат първите изпити за чуждестранните кандидати. Готов е справочникът за всички български кандидат-студенти, за четирите факултета на университета и в Медицинския колеж. Днес се проведе Ден на отворените врати, в който участваха дванадесетокласници от Пловдив и Южна..

публикувано на 24.04.24 в 13:15
Евелина Славкова

"Тренд": ГЕРБ-СДС водят с близо 10% на ПП-ДБ

Близо 10% ще е разликата между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ за предстоящите избори в полза на партията на Бойко Борисов. Това сочи последното изследване на социологическа агенция "Тренд", което е по поръчка на в. "24 часа" и "Нова броудкастинг груп". В изследването, което е проведено в периода 12-19 април, са участвали 1002 души. Изводът от проучването е,..

публикувано на 24.04.24 в 10:00

Бизнесът и културата търсят механизми за сътрудничество

Среща между бизнеса, културните институции и местната администрация в Пловдив търси механизми за симбиоза помежду си. Идеята е да се създадат значими връзки между индустриите и културния сектор.  Участниците ще имат възможност да се ангажират в динамични дискусии, да изследват нови бизнес възможности и да създадат партньорства...

публикувано на 24.04.24 в 09:52

В БСП не прощават поведение като на Григорова и Йончева

Социологът Юрий Асланов смята, че сглобяването на служебното правителство е трудно се само заради промените в конституцията, но и защото никой не очакваше разглобяване на сглобката. След като логиката се счупи, тя ще продължи да се чупи и за по- незначителни неща, каквото е служебното правителство, каза той в предаването "Ден след ден" на Радио..

публикувано на 23.04.24 в 15:59