Водихме добри преговори с WV, но не преодоляхме Катар

Анализ по новината от деня и годишнината от подписването на Конституцията

Работата, която беше свършена от всички, за привличане на инвестицията на "Фолксваген" в България беше много добра и по всички правила на играта. Това каза икономическият анализатор Красен Станчев по повод информациите, че автомобилният гигант е предпочел Турция пред България за изграждане на новия завод.

Разговорите се водиха без политически изстъпления, за разлика от някои от конкурентите за инвестцията.

Станчев коментира влиянието на катарските акционери в компанията, които са с най - голям миноритарен със 17% от акциите. Ако е вярно, че то е полияле избора, то България няма как да го преодолее, защото това са отношения между собствениците.

България трябва да подобрява така бизнес средата си, че всеки който иска да вложи тук пари - да може да го направи.

В интервю за предаването "Ден след ден" икономистът припомни част от несъвършенствата на българската Конституция, приета на този ден преди 28 години. Към онзи момент Станчев е депутат вав Великото народно събрание и подписва с особено мнение, а в последствие има 48 неуспешни опита за промяна на текстове в основния закон.

Днес той припомни вредното действие на чл.11, който  забранява етническите партии. Този текст никога не е осъществен, а сега има и етнически партии на мнозинството, които мрязят другата етническа партия, но обичат Русия.

Основен проблем създва е чл.18 на Конституцията, свръзан с концесиите и изключителните права на държавата, в смисъл на собственост. Това има негативни последици, които сега се виждан по Черноморието. 

Много характерен пробем е чл. 22  - за забраната за продажба на земеделска земя на чуждестранни лица. Вследствие на това след връщането на земеделските земи, собствениците им ги превърнаха капитал, промениха статута им и на така продадените терени започна строителство.

Проблемни са текстовете, които определят правосъдната система и в частност фигурата на главния прокурор. 

Обикновено прокурата е част от изпълнителната власт, при нас е обратното.  

Няма човек, на важна изборан длъжност,  който да не заплашен от зависимост от прокуратурата.  Главнтият прокурор се правръща политически играч, защото има много много по- дълъг мандат и не подлежи на контрол.