Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Йоанна Каменарска: Тепърва има да се пише история в новата концертна зала в Хамбург

Цигуларката разказва за първите си концерти в Elbphilharmonie, за честната акустика там и за магията, която ще се появи

3
Снимка: Елбфилхармони
Днес в сутрешното ни "Радиокафе" си говорихме за Хамбург - второто най-голямо пристанище в Европа (след Ротердам), вторият най-голям град в Германия (след Берлин), градът с най-много мостове в Европа. Градът, където започва кариерата на "Бийтълс" (в района на клубовете, в които са свирили преди голямата слава, има паметник на ливърпулската четворка). И като споменахме Ливърпул, да кажем, че Хамбург е един от "най-британските" градове в Германия, даже има шега, че щом в Лондон завали в Хамбург вадят чадърите. Тази близост датира още от първите години след Втората световна война, когато англичаните чести пътували до Хамбург да си попазаруват (тогава е било по-евтино) и да поразпуснат. Всичко това (и още много интересни впечатления) ни разказа  Лъчезар Христов. Хамбург е разположен там, където Елба се влизва в Северно море - град на река и море едновременно. И точно там е разположена новата сграда на филхармонията (Elbphilharmonie) - впечатляващо архитектурно чудо (определяно така от мнозина), чието "пускане" закъсня с 4 години и коства на бюджета 789 милиона евро. Проектирана е от швейцарските архитекти, които са създали Tate Modern в Лондон и онзи така различен олимпийски стадион в Пекин, станал известен като гнездото.Снимка

За атмосферата в тази зала и как тя е променила Хамбург потърсихме мнението на Йоанна Каменарска, която е била първо концертмайстор на Симфоничния оркестър на Северното радио Хамбург, а от 2008 е на концертмайсторския пулт на Хамбургските филхармоници. Откриваме я на път за репетиции, а оказва се, първите концерти на нейния оркестър в Аудиторията (най-голямата зала в Elbphilharmonie) са били само преди два дни - в неделя и понеделник.

Чуйте - за нейните преживявания и усещания, свирейки в тази зала, в която обаче тепърва има да се пише история с всички големи оркестри и гениални музиканти, които ше имат концерти. Графикът на концертната зала е зает за две години напред, а за всеки концерт билетите са изкупени. Имаме изключителният шанс да привличаме публика от цял свят, разказва Йоанна и добавя с усмивка, че толкова много хора се стичат към сградата, че местните хора в Хамбург вече почти не използват градския транспорт в тази посока, толкова е претъпкано. Хубавото е, че всичко това се случва в името на културата, добавя тя, макар че си дава сметка, че мнозина идват да видят само сградата от архитектурен интерес. По отношение на акустиката има много мнения - според Йоанна Каменарска е чудесно в такава една мащабна зала да могат да се правят всички нюанси от пиано-пианисисимо да най-мащабното форте, но според нея, акустиката там е твърде честна - и най-малката грешка или дори неточност се чува, това е тенденцията в момента сред акустиците, но за мен това е критичният пункт - че липсва магията, но с наслагването на музикалните пластове от предстоящите концерт това ще се промени. Иначе Хамбург, според нея, е прекрасен град - цветен и мултикултурен, само към времето има малко забележки, защото много вали и няма много слънце. Но със сигурност е един от най-впечатляващите в Европа.

А самата Йоанна Каменарска очакваме на 27 май в София за концерта "Жените в музиката" заедно с Лия Петрова под палката на Любка Биаджони.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна