Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Танев: Професионалното образование трябва да стане привлекателно като висшето

Тодор Танев
Снимка: БГНЕС

Решението да се закриват паралелки в елитните училища за сметка на професионалното обучение предизвика напрежение и дори протести в Русе, Враца, Бургас, Сливен. Родители, учители и ученици се противопоставят на този план, но от друга страна държавата трябва да направи нещо за бизнеса, който изпитва големи затруднения при намирането на квалифицирани работници.

 

В предаването „12+3“ проф. Тодор Танев – министър на образованието в периода 2014-2016 г., коментира:

Това беше основна тема, когато бях министър. Държах и виждам колко много хора и до ден днешен, с които работя по въпроса за професионалното образование, са включени все по-дейно в неговото еманципиране, да стане равно приветливо, приятно и привлекателно каквото е например висшето образование в България. Има възможности.

Танев подчерта, че имат основание и протестите на родителите:

Тази мярка, която в момента се взима от министерството, според мен е поради това, че министерството е поставено като изпълнител под един много силен натиск от страна и на работодатели, и на правителство да решат този въпрос. Затова се взимат тези крути мерки. Когато се взимат само мерки, това прилича на мярката - вода, която се полива върху огъня, за да не се разраства пожарът. Това, което вместо мярка трябва да се прави, е по-дългосрочната стратегия, за да няма въобще пожар. Струва ми се, че това, което сега се прави, е малко пресилено и малко ненавременно. Може би обаче положителното в него ще бъде, че след като бъде въведено в някаква степен на някои места, поне след една година ще е много по-ясно кое работи от такова преструктуриране на системата и кое не работи. Предполагам, че екипът ще търси диалога на всяко място и не навсякъде ще се случи по този начин.

Проф. Танев подчерта, че Законът за професионалното образование и обучение е „кърпен“ много пъти, а разпоредбите са изключително стари. Нещата не могат да се решават на парче, добави той. Затова и родителите ще са в правото си да продължат с исканията си:

Училището не може да създава продукт, насочен за някакъв средностатистически случай, средностатистически ученик. Училището трябва да е много по-гъвкаво, особено професионалното. /…/ Това не е направено и не е въпросът само министерството да го направи. Дори ще кажа, че последно МОН трябва това да го прави. Говорим за професионално образование и обучение. Обучителната част – за това каква е професията, не е въпрос на образование, тя е въпрос, който трябва да бъде достатъчно много управляван и от Министерството на труда и социалната политика, Министерството на икономиката и ако щете и министерствата на туризма, културата и кой ли не още. Цялата държава и целият Министерски съвет е ангажиран с професионалното образование. Напълно погрешно е да се мисли, че професионалното образование и обучение е само образование и че е работа само на училището. Не – то се върши преди всичко след училището.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна