"През последните може би 20 години нито веднъж не направиха анализ на катастрофите, за да установят кое ги причинява. През цялото време се хвърляше 100% вина на шофьорите. Например, за миналата година 95% от катастрофите са станали по вина на шофьори. За сравнение, в Германия около 1,5 процент от всички катастрофи стават по вина на пътя. Оказва се, че в България по вина на пътя стават по-малко катастрофи, отколкото в Германия. Докато не се направи един анализ и се види кое причинява този травматизъм по пътя, няма да променим това състояние".
Макар статистиката на МВР да отчита намаление на смъртността по пътищата, Радков е "много резервиран към тези данни", тъй като смъртта на негов близък не е била отразена в тази статистика:
"По този начин може би ще ги намалим на хартия, но реално по пътищата всички виждаме какво се случва - действително има една необявена война с много жертви".
"Пътна полиция казва, че в почти 100% е виновен шофьорът, а най-големият проблем е несъобразената скорост", изтъкна той и уточни:
"По данни на МВР, вследствие от превишена скорост, на година загиват по около пет човека, а поради липса на "Гражданска отговорност", за която в момента се проверява поголовно, не загива нито един. Също така поради неработещ пожарогасител или липса на такъв нямаме данни за загинал. В чл. 165 от Закона за движение по пътищата е записано, че ако "Пътна полиция" установят, че един път е негоден - няма достатъчно добро сцепление на асфалта, липсва маркировка или има дупки - те трябва да го спрат. Ние нямаме спрян път и на всички тези пътища водачите загиват, но не се предприемат адекватни мерки за това".
От обединението са входирали писмени предложения до Министъра на регионалното развитие и до Министъра на вътрешните работи, за да се оправи пътната мрежа. Посочени са мерки, които не изискват големи разходи като например премахване на растителност, която ограничава видимостта в завоите.
"За миналата година имаме статистика, че 25% от катастрофите са станали на завой, много голям процент от тях - при изпреварване. Ако се увеличи тази видимост, ние сме направили грубо изчисление, че ще намалим жертвите с около 100 човека на годината", каза Радков и добави:
"По изчисления, около 1 милиард лева годишно България губи, като държава, от загубата на човешка сила и трайна инвалидизация на ранените. Виждате как в момента имаме криза на пазара на труда. Започваме да изпитваме недостиг от хора, които хора загиват по пътищата, без да са виновни! Ако се вземат адекватни мерки и този милиард частично бъде спестен - ето ви парите и за изчистването на храстите, и за мантинелите, и за маркировката".
Фрезоване на асфалта на завоите, където има концентрация на ПТП, също би намалило ПТП-тата, коментира още Радков.
Цялото интервю можете да чуете от звуковия файл.