Международна конференция „Нови възможности за възстановяване на инциденти“ започва в София. Ще бъде споделен белгийски опит. Тези възможности биха помогнали за установяване на истинските причини за възникване на пътнотранспортни произшествия.
Един от лекторите - Алекси Кесяков, от Държавната обществено-консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, сподели за предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“, че с новите методи е по-лесно установяването на факторите, довели до дадена катастрофа.
„Една катастрофа не се случва по едно единствено нарушение или някакво друго състояние на пътя. Тя е комплекс от събития, които просто по стечение на обстоятелствата са се случили и е станала катастрофата. Изясняването на причините за катастрофата, поведението на човека преди, състоянието на пътната инфраструктура, на автомобила – всичко това е изключително важно, защото от тези възстанови се връща информация къде е системната грешка - дали е в сферата на подготовката и знанието на хората, дали е в нарушението, дали е в пътната инфраструктура или в състоянието на автомобила. Именно тази информация от катастрофите трябва да отива в тези институции и тези, от които зависи да се коригират тези грешки, защото катастрофите настъпват по един и същи начин от началото на създаването на автомобила“.
Обмислените нарушения от страна на водачите са причина за около 35-40% от катастрофите, сподели Кесяков. За голяма част от останалите причината е умора, грешка или незнание.
„Броят на пострадалите в катастрофи деца е константен през последните години, „което значи, че ние не въздействаме върху тези катастрофи с участието на деца, а там участва семейството, участва училището, детската градина, участват всички възрастни, които със своето поведение дават пример на децата как не трябва да се участва в пътното движение“.
Според експерта имаме пропуски в сравнение с европейските държави, които имат висока степен на безопасност.
„В поведението на участниците, в състоянието на пътната инфраструктура, контролната система, автомобилния парк - навсякъде има губещи. Но когато говорим за поведение на хората, трябва да кажем, че знанията и уменията за безопасно участие в движението се формират още от раждането на детето. Когато го учим да говори, когато го учим да ходи, там има правила, които всички трябва да спазваме и му го показваме, за да го заредим с тези знания, а не сега както се мъчим да възпитаме възрастните шофьори и възрастните пешеходци, които най-често стават жертва на катастрофите. Трябва да признаем, че тези възрастни пешеходци са необучени деца.“