Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

През следващите 20 години броят на пътуващите по въздух ще се утрои

Прогнозират високи темпове на развитие на гражданската ни авиация

Основен източник за растежа на авиоуслугите в региона ще бъдат туристите от Далечния Изток

Снимка: bourgas-airport.com

Според експерти в авиационния бранш, пътникопотокът по въздух ще нараства интензивно, а за България се очакват високи темпове на развитие на гражданската авиация. Авиационната индустрия предствалява 3,5 % в глобалния брутен вътрешен продукт. Пряко заетите в сектора са 10.2 милиона души, а заедно с туризма и доставчиците на услуги заетите стават 65.5 милиона, обобщи на конференция, свързана със сектора Анка Апахидеан - регионален мениджър за Източна Европа на Международната асоциация за въздушен транспорт ИАТА. 

Броят на директните полети расте, а цените падат и това води до бум в търговията и туристическите услуги

"Реалната цена на авиационния транспорт намаля, увеличи се броят на директните полети между различни градове. Двата фактора - директната свързаност и реалната цена на транспорта - са основният двигател при избора на потребителите. Това създава удобство за пътниците, но и ползи и за икономиките. Увеличи се достъпността на пътуването със самолет и възможностите за избор.  Директните връзки и намаляващите цени на въздушния транспорт спестяват време, както за пътниците, така и при транспорта на стоки. Това доведе до рязкото нарастване на търговията и на туристическите услуги", посочи Анка Апахидеан.

Според предизвикателствата пред индустрията остават цените на петрола, намаляването на броя на пилотите и нарастващата цена на труда. "Печалбите са под натиск през тази година, но все още са високи", допълни Апахидеан.

Пътуващите по въздух ще се утроят през следващите 20 години

Над 4 милиарда са пътували със самолет през миналата година. През настоящата се очаква броят им да достигне 4,5 милиарда, съобщи Анка Апахидеан. Според прогнозите, търсенето на пътувания по въздуха ще се удвои в следващите 20 години. "Перспективата по отношение на тази индустрия остава в светли краски и в следващите 20 години пасажерите ще се утроят, а растежът ще бъде 3,5 % на година в глобален план. Специално за Европа средногодишният растеж на пътниците ще бъде 2%."

Дошло е време за революционни промени в авиацията. За да устои на силната конкуренция, на България не й остава нищо друго, освен да е в челните редици, да привлича повече пътници и туристи, подчертава Йордан Карамалаков - регионален мениджър на ИАТА за централна Азия:

"Какво иска нашият пътник? Той иска да пътува по-евтино, да не закъснява, да пътува в комфортен самолет и да си купи това, което му се иска и да го купи тогава, когато му се иска."

При дистрибуцията продуктът трябва да стига до пътника максимално евтин, убеден е Карамалаков. Той дава пример с нещо дребно, но важно - в рамките на резервацията пътникът да може дори да си вземе и ваучер за кафе на летището, което да му излезе по-евтино. Според Йордан Карамалаков, страната ни е обречена на високи темпове на развитие на гражданската авиация.

Основен източник за развитието на авиационните услуги в региона ще бъдат туристите от Далечния Изток

"Не е утопия, че основният източник на нарастване на туристите в този регион ще бъдат китайските, индийските и туристите от Далечния Изток. Това са обективни дадености -първо, защото те преоткриват света, там има растяща средна класа и терто - защото ние сме интересни от много гледни точки: и финансова, и историческа, и всякаква."

Едно от основните предизвикателства в Европа в момента е рекордният брой на закъсняващите полети. Това се дължи на невъзможността на европейската система на ръководство на въздушното движение да задоволи нарасналия трафик, отбелязва Карамалаков. 

За четвърти пореден път APG България, която представлява 16 чуждестранни авиокомпании у нас, организира и проведе допитване сред пътниците и професионалистите за най-предпочитаните авиокомпании на българския пазар. Те бяха отличени с престижните награди SKY AWARDS. 

Все повече пътници се включват в онлайн допитването, което означава, че те искат и търсят възможности да изразят своето мнение и то да бъде от значение за отличаване на авиокомпаниите, изтъква Вергиния Лазарова, мениджър в APG България. Освен ценовите политики, кетъринга в добавка към изживяването от летенето, създаването на удобства за пътниците, високо се оценяват и възможности като придружаването на деца зад граница и пътуването с домашен любимец. 

Запазва се интересът към low cost компаниите, националният превозвач си възвръща пазарни позиции

Запазва се големият интерес на пътниците към нискотарифните авиокомпании, отчита проучването. "Но виждаме и едно завръщане на националния ни авиопревозвач на българския пазар", отбелязва Лазарова. 

Конкуренцията между авиокомпаниите е стимул за подобряване на услугите, категорична е Вергиния Лазарова, която дава пример с конкурентните маршрути като Лондон и почти монополизираните маршрути като Брюксел и Амстердам. 

Още информация по темата ще научите от звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна