Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Любен Панов: Дарителството е форма на гражданска позиция и гражданска отговорност

БНР Новини
3
Теодора Петрова, Гергана Куцева, Ива Дойчинова, Любен Панов и Миряна Сирийски (отляво надясно)
Снимка: Здравко Петров

На 22 март започва кампанията „България дарява“. По този повод Ива Дойчинова беше поканила в студиото на „Нашият ден“ част от организаторите на инициативата: Любен Панов от Българският център за нестопанско право (БЦНП), Миряна Сирийски от фондация „Светът на Мария“, Теодора Петрова от „Национална мрежа за децата“ и Гергана Куцева от „Български фонд за жените“, за да разкажат за идеята.

Любен Панов: Идеята се роди след едно посещение в Колорадо, в град Денвър, където видяхме една прекрасна инициатива – „Колорадо дарява“. Един ден през годината всички хора в Колорадо избират своята кауза и правят дарения. След като видяхме това си казахме: „Можем ли да направим и ние нещо такова тук в България“. И понеже ние сме по-положително настроени решихме, че само един ден няма да ни стигне и направихме 10-дневка – от 22 до 31 март.

Миряна Сирийски: За нас е много важно, че можем да участваме в тази кампания „България дарява“. Ние се включваме и като организация и като конкретна кампания, за която набираме средства, защото сме сигурни, че българското общество не знае достатъчно за нещата, които правим и ако знаеше би ни подкрепяло още повече. Ние много харесваме нашета кауза и смятаме за много важно да съберем средства за хората с интелектуални затруднения, за да могат те да се придвижват самостоятелно. Но се водим от разбирането, че не само ние, но и нашите колеги от всички области на живота правят смислени неща и хората имат право да изберат, кое им идва на сърце – коя е тази кампания, която трябва да бъде подкрепена.

Ива Дойчинова: Как бяха избрани каузите, представени в кампанията?
Любен Панов: Кампанията е резултат от обединението на 12 големи и не толкова големи организации, а в момента имаме над 115 каузи. Имаме кауза „Ремонт на читалището в Шипка“, имаме кауза за подкрепа на самотни майки, подкрепа за хора с увреждания, подкрепа на националните отбори по астрономия и астрофизика на България – изобщо най-различни кампании от цялата страна. Най-важното за нас е – и затова се обединихме, че искаме хората в България да разберат, че нещата зависят от тях и че всеки може да направи първата крачка и затова символът на кампанията е доминото. Тоест всеки може да направи нещо малко, за да промени нещата или да намери решение на даден проблем, който го вълнува лично. Затова има и такова разнообразие от каузи, защото всеки човек е различен и се вълнува от различни неща.

Теодора Петрова: Регламентът на кампанията „България дарява“ беше всяка организация да има равни условия и равни шансове, независимо дали е малка или голяма, независимо откъде идва и с какво се занимава. И това е най-хубавото, защото всички организации, дори тези от по-малките и по-далечните краища на България, които нямат чак такъв опит да събират средства, имаха същите права като всички останали инициатори.
Направихме една пресявка, за да се убедим, че всички участници са легитимни организации, че са регистрирани по Закона за обществените организации, че дават отчети в Министерството на правосъдието, че имат някаква история на дейността си, за да бъдат хората, които даряват, убедени, че парите им ще отидат за нещо смислено. Освен това всеки от нас ще представи отчет, за набраните средства и за дейностите, които е реализирал. Ние от Национална мрежа за децата сме обединение на 152 организации от страната и нашата кауза в кампанията е „Изграждане на къща на децата“. Всъщност това е една дългогодишна кауза, за която вече сме купили земя и очакваме до края на годината да имаме и проект. Имаме и идеи какви дейности ще развиваме там.

Гергана Куцева: Ние подкрепяме много други граждански организации и се радваме, че след като ги поканихме, те се включиха в кампанията. Но ние също така участваме и с наша собствена кауза – „Шанс за невидимите супер-майки“ (защо кампанията се нарича супер-майки можете да чуете в звуковия файл). Това е програма за подкрепа на самотни майки. В България има 360 000 самотни майки. Това е феномен, който се разраства. В Европейския съюз този проблем, наричан самотно родителство, също се разраства. Той се нарича самотно родителство, но в над 90 % от случаите самотните родители са жени. И другото тревожно в случая е, че над 72% от тях са бедни и социално изключени. Което означава, че те нямат достъп до качествена заетост или до високоплатена работа, поради най-различни причини. Нашата идея, през която вече преминаха първите жени, е да им дадем възможност за професионална квалификация или преквалификация, чрез която те да имат или по-гъвкава заетост или допълнителни доходи, за да могат да се грижат за децата си. Защото проблемът е, че ако децата живеят в бедност, това ограничава тяхното развитие и ги обрича.
Какво още разказаха организаторите за самата кампания и какви други кампании участват в нея, можете да научите в звуковия файл и в сайта на кампанията.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна