Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Юлиан Попов: София може да премине към изцяло електрифициран градски транспорт

Без отопление на въглища, повече платени паркоместа и миене на камионите за строителство - призовава експертът

Юлиан Попов
Снимка: Ани Петрова

Вчера вечерта по покана на Столичната община се проведе обществено обсъждане за допълнение на програмата за мерките за намаляване на замърсяването на въздуха.

"Всички отговаряме за въздуха и, разбира се, някои институции имат по-голяма възможност да въздействат върху въздуха, някои имат по-малко. Поведението на хората има голямо значение, икономиката има голямо значение, климатът, географското положение, но също така и фоновите замърсявания, които нямат нищо общо със София, но идват в София от други територии, включително от Сахара, от Македония", обясни пред БНР Юлиан Попов, съветник в Европейската климатична фондация и бивш екоминистър в служебно правителство.

Два са основните източници на замърсяване на въздуха - транспортът и отоплението, подчерта той.

"Въглищата, използвани за отопление, са източник на огромен коктейл с тежки отрови. Ако не се забранят въглищата, ние ще продължим да дишаме отровен въздух. Освен това, източник на сериозни замърсявания е изгарянето на най-разнообразни боклуци."

Има много хора, които не знаят, че изгарянето на стари прозорци е опасно, защото има боя, коментира още Юлиан Попов в предаването "Преди всички". Той допълни, че електрификацията на публичния транспорт е много важна.

"На практика в София половината от пътуванията са на електричество. София е много добре позиционирана да премине към изцяло или почти изцяло електрифициран транспорт, което и ще е чисто, и ще намали вредните емисии и въглеродни емисии, и ще е тихо", аргументира се експертът.

Според Юлиан Попов е необходима сериозна регулация на паркирането в София.

"Много, много да се разшири територията на платеното паркиране. Идеята, че като имаш кола, имаш право на едни 10 квадратни метра от града, да си сложиш колата там и 95 процента от времето да не я караш, тя просто да седи, е абсурдна. Това място трябва да се плати."

Важно е да не се цапат улиците, отбеляза още Попов. "Което означава абсолютно категорично да бъдат извадени всички коли от тревните площи, защото те разнасят кал из цяла София."

Друга важна мярка, изтъкната от Юлиан Попов, е да се мият камионите, използвани за строителство на сгради.

"И да се налагат абсолютно безкомпромисни санкции за това. Когато това нещо бъде уредено, когато престанем да цапаме, тогава трябва да решим колко трябва да мием."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!