Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Нови софтуерни продукти и модерни технологии ще получат близо 3000 деца в центровете за специална образователна подкрепа в страната (бившите помощни училища). В тях се обучават деца със специални образователни потребности. Технологиите ще бъдат закупени по националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“, а стойността им е 1,6 млн. лева. Със средствата ще бъдат закупени например технологии за контрол на компютър с поглед за деца с физически увреждания и 3D принтери в помощ на децата със зрителни и сензорни увреждания, подходящи за създаване на предмети или макети.
В момента в страната има 42 центъра за специална образователна подкрепа. 38 от тях са кандидатствали за модернизиране на базата по програмата и всички са одобрени (31 държавни и седем общински). В София нови технологии ще получат два центъра - в кв. "Княжево" и в ж.к. "Надежда".
В тези центрове се обучават деца, които имат нужда не само от обучение по учебния план, но и от терапия и рехабилитация чрез различни кабинети - сензорни зали, кинезитерапевтични кабинети, арт терапевтични кабинети, монтесори терапия, коментира пред Радио София Грета Ганчева, директор на Дирекция "Приобщаващо образование" в МОН.
"Всъщност преструктурираме изцяло средата в тези центрове, правим я функционална, спрямо потребностите на децата и спрямо възможностите на различните специалисти да работят за развитието на децата в такива специализирани кабинети. Една част от тези продукти са свързани с с това да се използват различни компютри със специализирани софтуерни програми - например за контрол с поглед. Всъщност чрез тях децата могат, без да говорят и използват ръцете си, да използват компютър - специални камери проследяват погледа им в реално време и тази информация се използва, за да се движи компютърната мишка".
Всеки център ще получи средно около 40 хиляди лева, така че да може да закупи различни програми, включително за сензорна интеграция на деца с аутизъм, което е много важно за тяхната терапия, уточни експертът.
Чуйте още по темата в разговора на Лилия Герчева с Грета Ганчева.