Двама графични дизайнери - Тодор Георгиев и Жаклина Гетова, са създатели на изложбата „Графема“ в пловдивското арт пространство „СКЛАД“ - единствен от старите тютюневи складове, който не е в състояние на руини. Изложбата ще продължи до края на октомври и е част от културния календар на Пловдив Европейска столица на културата.
Тодор Георгиев казва, че шрифтът графема носи „много повече характер и човешко излъчване“, защото носи следата от ръката, туша и хартията.
Жаклина Гетова подчертава, че и двамата с Тодор са посветени на шрифтовия дизайн и калиграфията. „Фокусът ни е обвързан с това да правим неща, свързани с произвеждането на ръка.“ Определя графема като ръкописен шрифт, направен специално за събитието от Пловдив 2019. „Той е калиграфски изписан с плоска четка и кирилицата може за де ползва безплатно“, уточнява тя.
Текстът обичайно е двуизмерен, но при Тодор и Жаклина буквите са триизмерни. Обемните работи от изложбата не могат да се разглеждат като текст, а по-скоро като отделни графеми. „Определено идва от нашата страст и любов към буквите и всичко свързано с тях“, споделя Тодор Георгиев.
В изложбата в „СКЛАД“ двамата използват провокативни като плътност и излъчване материали – от бетон до мъх, които превръщат всяка буква в скулптура. Буквата „а“ е най-малката в изложбата. „Аз си я представям като малко семенце, което се посажда и след това се развива цялата азбука и цялата кирилица“, разказва Жаклина Гетова.
В буквата „ш“ например е вплетен и звук. „Идеята беше една от буквите да бъде със звук – продължителен звук, който на мен ми напомня на вятър, на вълни – всеки го интерпретира по собствен начин“, пояснява Тодор Георгиев.
Буквата „ь“ пък ангажира и други сетива на посетителя на изложбата, защото е скрита в черна кутия.
В рамките на изложбата е планирана и творческа работилница по калиграфия (на 12 октомври), в която ще се представят основни принципи за изграждане на буквата и споделяне на техники за създаване на ръкописен шрифт.