Първоначално сметнах случващото се в Сливен и Ямбол (слуховете за отнемане на деца от родителите им в училищата – б.р.) за някакво недоразумение, за някакви новини, които не са разбрани, да не кажа фалшиви. Това коментира пред БНР Мануела Радева, директор на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства към Министерството на образованието.
„Разбира се, не може да се предположи, че всичко това, което се изписа за Стратегията и за вземането на децата, е вярно. Но когато хората не са достатъчно грамотни, дават възможност да бъдат по-лесно манипулирани, излъгани и подведени“, каза Радева в предаването „Преди всички“ на програма „Хоризонт“.
Тя отбеляза, че по официални данни в училищната система са назначени 240 медиатори и че такива се назначават и от самите общини, като тяхната бройка не е малка.
Решението да се назначи медиатор в едно училище е на директора, който преценява дали има нужда от такъв човек. Основните му функции са да подпомага изпълнението на местните и училищни политики за повишаване качеството и обхвата на предучилищното и училищното образование.
По повод създалата се психоза в Сливенско, Ямболско и други места Мануела Радева коментира, че медиаторите са изиграли своята роля и например в сливенското с. Сотиря не се е стигнало до напускане на училището.
„Това говори, че те изпълняват задълженията си. Не мога да кажа със сигурност дали в тези училища е имало достатъчно медиатори, защото обикновено се назначава един, но по някога се налагат и повече, за да може да се обхванат всички деца“, посочи още тя.
В България са обучавани медиатори от международни организации, например от Съвета на Европа, по българо-швейцарската програма. А сега предстоят два мащабни проекта на Министерството на образованието, в които ще бъдат обучено още медиатори.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.