Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

София е домакин на двудневен форум "Креативност и иновации в образованието"

| обновено на 07.11.19 в 11:19

Научно-практическият форум „Креативност и иновации в образованието“ събира в столицата експерти от страната и чужбина, които ще обсъдят новите тенденции в педагогическите практики. На събитието ще бъде представен опитът в сферата на иновативните детски градини и училища в Съединените щати, Великобритания, Канада, Индия, Холандия, Китай и Норвегия.

Експертите ще формулират предложения за това как да се улесни въвеждането на иновациите в детската градина, началното и средното училище, обясни доцент Данаил Данов - преподавател във Факултета по начална и предучилищна педагогика в Софийския университет „Свети Климент Охридски“:

„Форум, който цели провеждане на отворена дискусия върху образованието на 21 век, което търси не само изпитани и традиционни решения, но по-скоро иновативност и креативност“.

В рамките на двудневния форум ще бъде представено още как в България се прилага педагогическият подход за възпитание "Монтесори", разработен преди повече от два века в Италия. Обучението разчита на индивидуален подход към всяко дете и развитие на неговата самостоятелност. Основният принцип на възпитателния подход е личният избор на ученика.

„Имаме нужда от това да накараме децата да мислят и да бъдат свободни“, добави доцент Данов.  

За БНР доцент Данаил Данов, който ще бъде водещ на форума сподели, че образователната система е консервативна и има нужда от тези промени:

„Нека ги дефинираме – „креативност“ - като идея, която има стойност и „иновация“ – като прилагането на тази идея. Тук е въпросът доколко днешното училище, днешното образование е в състояние да бъде и иновативно и креативно. Естествено, няма еднозначен отговор. Точно заради това е този форум…Светли примери колкото искате не само в чужбина, но и в България. Затова е и нашият опит да съберем тези хора – и практици, и хора на мисълта, за да видим какво правим и как можем да го приложим. В утрешния ден сме поканили един куп представители на властите образованието, за да могат и те да чуят онова, което практиците и хората на мисълта правят“.

Учените ще призоват за отпадане на нормативните ограничения пред възможността да се създават иновативни детски градини на базата на задълбочен анализ

Доц. д-р Лора Спиридонова - преподавател в СУ и част от работните групи в проекта, сподели, че понятието „иновативно училище“ съществува, но не и „иновативна детска градина“.

Асистент Десислава Стоева от СУ, която ще представи резултати от проучване сред учители, деца и родители на тема „иновации в предучилищното образование“, сподели:

„Имаме вече 300 участника, които са попълнили анкета. Повече от 87% от учителите искат иновациите, а 80% от родителите са доволни, ако са в иновативна паралелка или детска градина. Това е изключително обнадеждаващо, тъй като нуждата на родителите от иновации е огромна“.

Предимства на иновациите според анкетираните е, че те следват темпото и нуждите на децата, предлагат различна обучителна среда и с децата се работи по-често индивидуално, отколкото в група. Проучването анализира и удовлетвореността на учителите и готовността им да прилагат иновации.

В цялата страна има над 400 иновативни училища, допълни Стоева:

„Министерство на образованието изключително много подкрепя иновациите в момента. Детските градини също работят в този процес и в тази посока, но детските градини имат едно ограничение в нормативната уредба - че е необходимо да се създаде „иновативна детска градина“ като възможност за всяко детско заведение да съществува като иновация“. 


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени