Eмисия новини
от 02.00 часа

Германия с нов туристически облик след падането на Берлинската стена

За 30 години страната заема лидерска позиция на пазарите в Европа

Чекпойнт Чарли е един от символите на разделението, сега превърнати в туристическа атракция
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Германия отбеляза 30 години от падането на Берлинската стена и обединението с редица събития и инициативи. Многобройни тематични изложби, публикации и мултимедийни формати, както и различни събития и конференции припомнят важните исторически моменти от края на Студената война. 

Падането на Берлинската стена допринася за най-големия тласък в туризма на Германия досега и поставя страната в челната тройка европейски държави, които са най-предпочитаните дестинации за бизнес и културен туризъм - подчертават от Германския национален борд по туризъм. Броят на българските туристи за последните 6 години се характеризира с устойчив двуцифрен ръст.

Символи на режима - туристически атракции

През първите години след началото на промените посещението на Берлинската стена е неизменна част от туристическите маршрути. Снимките за спомен, парченцата от Стената, отнасяни като сувенири бяха доказателство за докосването до тази физическа разделителна линия, символ на разделението между двете идеологии.

Една от най-популярните забележителности на Берлин е копието на контролно-пропускателния пункт, известен като Чекпойнт Чарли (Checkpoint Charlie). 

След падането на Стената туристическата инфраструктура също се възползва от значителни публични и частни инвестиции. В момента Германия разполага с повече от 20 хиляди хотела и с почти 1,5 милиона легла.

Кристиян Салай
Туризмът формира 4% от БВП на Германия

Туризмът вкарва над 105 милиарда евро в икономиката на Германия и представлява около 4 % от брутния вътрешен продукт, като осигурява около три милиона работни места, посочва Кристиян Салай, мениджър за Югоизточна Европа на Туристическия Борд на Германия.

"Със сигурност обединението на двете части на Германия беше един от факторите за растежа на сектора туризъм, защото станахме изключително разнообразна и по-голяма дестинация. За това допринесе развитието на отделните региони и отварянето за посетители отвън. Ръстът в туризма се удвои за последните 30 години. Броят на нощувките от международни посетители нарасна от близо 35 милиона до почти 88 милиона. Индексът за глобална конкурентоспособност на Световния икономически форум поставя Германия на трето място от 140 държави като място за правене на бизнес", отбелязва Кристиян Салай.

Това се отразява и в предлаганите услуги в туризма, които са на трето място в Индекса за конкурентоспособност на пътуванията и туризма.

Германия - лидер на туристическия пазар в Европа

"Германия днес е дестинация номер 1 за културен туризъм сред европейските страни, дестинация за международни търговски панаири, номер едно в Европа за конференции и срещи, за градски почивки и е сред предпочитаните места за младежите на възраст до 24 години. Трябва да отбележим, че туристите от Източна Европа също са един от източниците на растежа. За българите, румънците, унгарците, поляците и за чехите Германия е една от любимите дестинации", изтъква Кристиян Салай.

Германия е в топ 5 на предпочитаните дестинации за българските туристи. През последните 10 години ръстът на туристите от България в забележителен.

"Българският пазар е експлозивен за туризма на Германия. През последните 6 години наблюдавахме устойчив двуцифрен ръст. През миналата година той беше 12,4%. През тази година статистиката до юли месец показва, че отново имаме 10,7 процента ръст. Ако погледнем последните 10 години, ръстът от България е забележителен - ние имаме 214 процента ръст от 2009 година насам."

Една от любимите дестинации на българите

"Това до голяма степен е обвързано и с икономическото развитие в България. Знам, че българите не са щастливи от това, че икономиката се развива бавно. Отстрани обаче се вижда, че това е устойчив икономически растеж. Процесът е бавен, както и във всяка страна. Нищо не се случва за една нощ, но икономическото развитие дава повече средства за пътувания", коментира Салай.

"За щастие, Германия е една от любимите дестинации за българите - като дестинация за градски туризъм, като дестинация за бизнес, за културен туризъм. Тук трябва да споменем и приносът на постоянно развиващата се авиационна индустрия. Има все повече и повече директни полети за Германия, което благоприятства увеличаването на пристиганията от България", посочва мениджърът.

Хумбертус Клинк и Кристиян Салай

Трабанти прекосяват границата

Хубертус Клинк, ръководител на Икономическия отдел в посолството на Германия у нас, си спомня събитията през ноември 1989 година.

"Звучи странно, но винаги съм бил убеден, че в рамките на моя живот ще стана свидетел на падането на Берлинската стена. И когато това наистина се случи, аз просто не можах да повярвам. Празнувахме рожденият ден на съпругата ми и новината дойде. След края на партито включихме телевизора и видяхме трабантите на източногерманците, които прекосяваха границата от изток на запад."

Как се промени туризмът в Германия през тези 30 години?

"През последните 30 години броят на чуждестранните посетители се увеличи извънредно много - в западната част два пъти, а в източната пет пъти. Много неща се промениха, много неща бяха възстановени и бяха изградени нови. Всички тези места на изток, които в по-голямата си част бяха в плачевно състояние, бяха обновени. Мисля, че няма да сбъркаме ако кажем, че градовете от бившата Източна Германия днес са много по-модерни и са много по-красиви, отколкото градовете в бившата Западна Германия", допълва Клинк.

"Имам лични впечатления, че природните забележителности и тези от културно-историческото наследство се развиват много успешно като туристически привлекателни места и са във фокуса на туристическата индустрия. Всяка година предлагането се обогатява с още нещо, което можем да предложим на вниманието на туристите. Ние сме на едно от първите места в света по брой на обектите, включени в списъка на ЮНЕСКО", подчертава Хубертус Клинк.

Репортажа можете да чуете в звуковия файл.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт.
Още от