Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Варненски автоинструктори са против новите правила за обучение на кандидат-шофьорите

Голяма част от варненските автоинструктори са против промените за увеличение на часовете по кормуване от 31 на 42 и въвеждането на интегрирана система за контрол на обучението по практика. Това каза за Радио Варна дългогодишният автоинструктор Милена Томова. Тя обясни, че теоретичното обучение трябва да бъде осъвременено и разкрепостено като се даде възможност на кандидатите сами да избират формата на обучение – дистанционно, самообучение или под формата на консултации, а не да бъдат намалени часовете по теория както е предложението.

„А що се касае до увеличение на часовете по практика, от 31 на 42,  смятаме, че е необосновано тъй като и в момента две трети от кандидатите полагат успешно практически изпит от първия път. От останалата една трета почти всички полагат успешно изпита си с второто явяване и изключително малка част от третия път. Всеки един кандидат има право да си взима допълнителни часове. Защо е необходимо всички да взимат големия брой часове и всички да ги заплащат при положение, че задължително при 42 часа ще се вдигне цената и много от кандидатите няма да могат да я платят?”, допълни Томова.

Качеството на изпита да се подобри, да се увеличи заплащането на инспекторите, за да има повече добре обучени и квалифицирани кандидати  - това е начина да се провери дали кандидатите са подготвени, каза още Милена Томова.

Тя допълни, че предвидените промени няма да променят броя на катастрофите и жертвите на пътя. „Всички знаем, че разковничето за тяхното намаляване е във възпитанието и контрола. Когато децата ни са във формите за обучение са по-ниски от тревата и по-тихи от водата, като излязат – тогава стават себе си.”, коментира Милена Томова. И допълни:

„Всички имаме деца и искаме да са живи и здрави. Контролът на пътя е най-важното. Камери ли, какво ще слагат? Това чувство за безнаказаност, тези безумия, които се случват ежедневно не са от обучение. И 80 часа да ги направят не могат да им променят поведението. Поведението и възпитанието се формират далеч преди децата да станат на 18 години.”

Автоинтрукторите са против и въвеждането на интегрирана система за контрол на обучението по практика, която включва и правенето на селфи на изпитващия и курсиста. Те смятат, че тя вместо да улесни работата им ще я влоши. Тази система също предполага допълнителни разходи като купуването на телефон. Тя по-скоро ще натовари финансово учебните центрове и кандидат водачите, с което ще доведе до по-висок процент неправоспособни шофьори на пътя.

До края на седмицата се събира подписка в подкрепа на становището на Съюза на автоинструкторите във Варна, което следващият вторник ще бъде изпратено до министрите  на транспорта и образованието. Към него ще бъдат прикрепени подписите на инструктори от града.

Това не е първия път, в който варненските инструктори реагират срещу предложените промени. Ако се приеме предложението за 42 часа  практическо обучение и електронната система за контрол на обучението, ще предприемат протестни действия.



Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна