Наскоро в Милано беше открит паметник-пейка на Пенчо Славейков, а два месеца преди това монумент на поета беше поставен пред родния му дом в Трявна, който е превърнат в музей. И двете творби са дело на скулптора Адриан Новаков.
Неговият нов проект е свързан със създаването на паметна плоча на Мара Белчева. Барелеф с образа на любимата на Пенчо Славейков поетеса ще бъде поставен на фасадата на хотела в италианското курортно градче Брунате, където Пенчо Славейков умира на 46-годишна възраст. Паметната плоча ще бъде поставена догодина.
"Много се радвам, че след смъртта им ще ги съберем отново. Това е една епична любов между Мара Белчева и Славейков. Това е любов в името на изкуството, това е Роден и Камий Клодел може би...", коментира скулпторът пред "Хоризонт".
Композицията на Новаков със седналия на пейка Пенчо Славейков, поставена неотдавна в Милано, предизвика както силни реакции в публичното пространство, така и критични коментари от членовете на Експертния съвет по изобразителни изкуства към Министерството на културата.
Авторът коментира, че най-добрият съдник е времето и прави личната си равносметка. "Направил съм нещо, което е положително за България. На своя отговорност представих Славейков с плътния му образ, с всички портретни характеристики", отбелязва той.
Според Новаков, портретите на исторически личности в публичното пространство са "много силен морален акт" и не може автори, които са направили "уродливи потрети, да ги предлагат за публично ползване, това не е допустимо".
Скулпторът припомни, че е направил повече от 20 портрета на Пенчо Славейков докато извае точно образа, който иска да остане в публичното пространство както в Трявна, така и Италия.
"Смятам, че съм представил и Славейков, и България достойно в Милано. Не съм постъпил егоистично да показвам своите авторски апетити и мераци, по-скоро исках да представя Славейков в достолепен вид", подчертава творецът.
Една от критиките към проекта на Адриан Новаков е приликата с фигурите на баща и син Славейкови на площад "Славейков" в София, изработени от професор Георги Чапкънов, както и сходствата с творба на Андрей Николов.
"Приличат си Славейковци, да, приличат си. То щеше да бъде трагедия, ако не си приличаха. Смятам, че Чапкънов няма никакви претенции към това. Напротив - той се радва, че Славейков е монтиран в Милано", коментира скулпторът Адриан Новаков.
Репортажа можете да чуете в звуковия файл.