Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Слабо подобрение на германските потребителски нагласи за декември

Институт GfK

Потребителските нагласи в Германия за декември се подобряват слабо спрямо 2,5-годишното дъно, достигнато през настоящия месец, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.

Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за декември 2019-а година, се повиши до 9,7 пункта при очаквания на финансовите пазари за негово задържане на ноемврийското ниво от 9,6 пункта (най-ниското ниво на индекса от април 2017-а година).

"Изключително високите нива на потребителско доверие сред германските потребители допринесоха съществено за предотвратяване на рецесия в страната през третото тримесечие. По този начин частното потребление напълно изпълни ролята си на важен стълб на икономиката на Германия", коментира днешното проучване експертът от GfK института Ролф Бюркл.

През последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите. Относително слабите потребителски нагласи през третото и в началото на четвъртото тримесечие обаче предполагат, че разходите на домакинствата не оказват съществена подкрепа за представянето на германската икономика, но все пак допринасят за избягване на т.нар. "техническа рецесия" (свиване на БВП за две поредни тримесечия).

Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец ноември), за да определи настроенията за следващия месец (за декември 2019-а).

Индексът на икономическите очаквания на германските потребители нарасна рязко през ноември до 1,7 пункта от -13,8 пункта през октомври (най-ниско ниво от декември 2012-а година), излизайки на позитивна територия за пръв път от пет месеца насам, след като през юли се понижи до -3,7 пункта, излизайки за пръв път на отрицателна територия от март 2016-а година.

Потребителите са по-оптимистично настроени и по отношение на бъдещите им доходи, като индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходите в бъдеще, нарасна до 45,5 пункта от 39,0 пункта месец по-рано (най-ниско ниво от декември 2013-а година).

Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили, мебели и техника за дома, спадна през текущия месец до 50,0 пункта от 51,7 през септември.

По-доброто GfK проучване за потребителските нагласи е факт въпреки съществуващите рискове свързани с глобалното икономическо забавяне, търговските войни и Брекзит.

Ден по-рано беше представено проучването на института Ifo, което отчете слабо подобрение и на бизнес нагласите в Германия през ноември.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна