Eмисия новини
от 22.00 часа

Здраве и стил на живот - преглед на печата

За пореден път официален доклад показва, че за здравеопазване у нас се плаща много от пациентите, по сбъркан начин и без съответните резултати, съобщава СЕГА. Докладът на Еврокомисията за състоянието на здравеопазването в ЕС потвърждава изводите както от предни доклади на ЕК, така и на Световната банка и други институции. Разходите за здравеопазване в България растат, но най-вече заради парите, които хората плащат от джоба си. Хоспитализациите са прекалено много и част от тях - излишни. Срещу това стоят плачевни здравни резултати - висока смъртност и нездравословен начин на живот, са изводите на ЕК. Според данните 47% от разходите за здраве са от джоба на пациентите, като това е най-високият дял на лични разходи в ЕС. Огромната част от тях са за лекарства, следват извънболничната помощ и пари под масата. Публичното финансиране - през данъци и вноски - е едва 52%. При това 14% от населението дори не е обхванато от системата на здравното осигуряване, което прави достъпа до лечение още по-труден.

38 млн. лв. е дала държавата през 2018 г. за инвалидни колички, протези и други помощни средства за хората с увреждания, пише МОНИТОР. Това отчита социалният министър Бисер Петков в отговор на депутатско питане. От тази помощ са се възползвали средно около 8000 души на месец. Данните, предоставени от Агенцията за социално подпомагане сочат, че през 2017 г. са изплатени 52,3 млн. лв. Разликата от почти 15 млн. лв. се дължи на това, че парите за ноември и декември се изплащат до 31 януари следващата година, разяснява социалният министър.

И кметът на София Йорданка Фандъкова престъпи предизборното си обещание да не вдига местните данъци, информира СЕГА. Столичната администрация внася предложение за увеличение на данъка за по-старите и за най-мощните автомобили, както и на налога при сделки с имоти и коли. Най-голям е ръстът при сделките с имоти. Окончателното решение ще вземе общинският съвет след около месец и то ще е в сила от следващата година. Вероятно СОС ще приеме увеличението, тъй като ГЕРБ ще имат подкрепата на ВМРО и "Атака". По отношение на екостандарта най-голям ще е ръстът на данъка за превозните средства с категория 0, Евро 1 и 2– от 1.1 на 1.4. За Евро 3 увеличението на коефициента ще е от 1 на 1.1. За Евро 4 покачването е от 0.8 на 1.0. За съвременните автомобили със стандарт Евро 5 и 6 коефициентът не се повишава. По отношение на мощността при автомобилите до 99 конски сили промени също не се предвиждат. При коли от 100 до 147 к.с. компонентата за мощност скача от 1.1 на 1.21. От 147 до 201 к.с. се качва от 1.23 на 1.42, от 201 до 328 – от 1.6 на 1.84 и над 329 к.с. увеличението е от 2.1 на 2.42.

Новата методика за определяне на "Бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" е грабеж на застрахователите над автомобилистите в страната, съобщава СЕГА. Това обявиха в четвъртък браншови организации на превозвачи и шофьори по повод проекта за въвеждане на системата, с която да се насърчат добрите шофьори и да се накажат нарушителите на пътя. Поредните нови правила бяха  представени за обществено обсъждане преди дни от Комисията за финансов надзор (КФН). "Методиката е изцяло лобистка и КФН, вместо да защити правата на застрахованите лица, се грижи да осигури повече приходи за застрахователите", коментира Христо Райков, председател на Българското обединение на шофьорите. Методиката предвижда от 2020 г. застрахователните компании да предлагат до 25% отстъпки и да завишават с до 400% цената на полицата според индивидуалния профил на водача. Той се определя от това дали има през годината нарушения като превишаване на скоростта, неправилно изпреварване, шофиране в нетрезво състояние, отнемане на предимство и опасни маневри, за които получава наказателни точки. Заради тях застраховката може да поскъпне до 320%.

Скоростта на движението на колите в центъра на София достига тази на пешеходец в пиковите часове. Това става ясно от анализ за транзитния трафик през града на проекта „Визия за София“, който започна да се разработва преди две години с цел да предложи дългосрочна стратегия за развитие на столицата, пише от първа страница МОНИТОР. В проекта са начертани 384 мерки за бъдещата работа на кметството, който ще бъде внесен в Столичния общински съвет за гласуване. От анализа става ясно, че в най-натоварените часове на места в центъра на София колите се движат с 5 км в час. Средната скорост на надземния градски транспорт е 14 км в час, а заедно с метрото достига до 21 км в час, а от инициативата предлагат в следващите няколко години да достигне до 25 км в час. „Средната скорост на придвижване в пикови часове през централната градска част е изключително ниска и това показва, че централните булеварди са изчерпали капацитета си на поемане на трафик. Препоръчва се търсене на решение за намаляване на непрекъснатия транзит най-вече на товарните автомобили. Сравнението с другите подобни на София градове, показва, че са успешни политиките за „изнасяне“ на повече автомобилно движение от центъра към периферията на града“, се посочва в анализа.

Алкохолът и цигарите ще поскъпнат заради нови правила за контрол, които ще бъдат наложени със закона за бюджета за 2020 г. Изненадващо бюджетната комисия гласува при второто четене на държавния бюджет, в преходните и заключителните му разпоредби, промяна в Закона за акцизите и данъчните складове, с които въвежда видеонаблюдение в обектите, в които се произвеждат или съхраняват алкохол и тютюневи изделия, информира СЕГА. Не е ясно от коя политическа сила идва предложението, защото е формулирано като поправка на работната група към бюджетната комисия. Само преди дни при гласуването на промените в данъчните закони за следващата година бюджетната комисия отхвърли първоначалния вариант видеокамери да се монтират в данъчните складове за алкохол. Преди това при обсъждане в Министерския съвет отпадна и видеонаблюдението на тютюневите производители с аргумента, че тази година те вече са включени в международната система за проследяване на всяка кутия цигари от производствената линия до крайния потребител. Шефът на бюджетната комисия Менда Стоянова пък уверяваше, че от догодина ще има камери само в складовете за горива, тъй те били найрискови за укриване на акцизи. След като се види ефектът от тази мярка, може да се прецени дали тя да засегне и складовете за други акцизни стоки.

Едва 22% от извършените джебчийски кражби са разкрити, показват данни от Главна дирекция „Национална полиция“, разказва МОНИТОР. Престъпленията от този вид бележат значителен спад от 33% от началото на годината до края на месец октомври. Броят им за този период е 850, в сравнение с 1272 от първите десет месеца на 2018 г. Въпреки това обаче разкриваемостта остава ниска. Причината за това е, че трудно може да се докаже извършителят на криминалното деяние. Джебчийте действат тихомълком и трябва да бъдат хванати в момента, в който отнемат портмонето или чантата на жертвата, а когато бъдат заловени, заявяват, че са намерили парите на земята и органите на реда не могат да докажат по никакъв начин, че това не е вярно. Най-често този вид кражби се извършват на места като молове, големи магазини, пазари, обществения градски транспорт, също и в заведения, където се краде от оставени на закачалка без охрана връхни дрехи или чанти.
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт.
Още от