Eмисия новини
от 10.00 часа

Големите заблуди за българските потребители, свързани с Черния петък

Снимка: Светла Милчева, БНР

Най-голямата заблуда за Черния петък е, че можем да намерим най-доброто за себе си без усилие - просто вървим по улицата, виждаме един привлекателен процент, влизаме и купуваме.

Това каза за БНР Богомил Николов от „Активни потребители“:

"Човек просто трябва да си напише домашното и да бъде подготвен. Стотици бяха глобите в предишните години за търговци, които, първо, завишават цената, а след това я представят като намалена. Ако нямаме тази култура - да следим цената, а не процента на намаление, много лесно се хващаме на такива капани. Тоест, човек не трябва да разчита, че само в този ден може да разгледа пазара и да си хареса нещо, а трябва предварително да се подготви".

Замяна при дефект

„В случай на дефект имаме право на ремонт или замяна. Изборът обаче е на потребителя. Когато човек не си знае правата и не ги отстоява пред търговеца, търговецът естествено му казва, че ще бъде направен ремонт. Законът го задължава този ремонт да бъде извършен до 30 дни и по някаква необяснима за мен причина, чакат последния ден, а след тези 30 дни казват: „Съжаляваме, този ремонт не може да стане, евентуално дайте да видим дали има замяна“. Много често обаче продуктът е изчерпан и тогава идва втората двойка права – отбив от цената или разваляне на сделката. Дразнещото е, че търговците не се надпреварват, когато тези повреди са дребни или не се нуждаят от чакане на резервни части…. Трябва да го правят, по възможност, на момента, защото това създава тяхното добро име във времето…“.

Правото за връщане на стока за 14 дни важи само при купуване извън търговски обект или по интернет, подчерта Николов в предаването "Преди всички" по "Хоризонт":

„В мола същото право не е задължително. Търговецът може да има такава политика, но не го задължава законът. Все още много хора се заблуждават, купуват лековерно някакъв продукт и след това се опитват да го върнат, само че търговецът е в пълното си право да им откаже. Намалението не би трябвало да има абсолютно никакво отношение към прилагането на това право на връщане. Всяка една стока, която бъде върната, трябва да бъде приета, независимо от това в каква промоция е била, каква е била нейната цена и така нататък“.

За купуването от "огледални" сайтове

„Фалшивите сайтове, първо, са нови, което лесно може да се провери. Самите ние няма да сме ги чували, когато погледнем в тях. Второ те предлагат изключително атрактивни продукти, шокиращо атрактивни, на принципа: „Прекалено хубаво, за да е истина“. Тези схеми напоследък много пробиват и в социалните мрежи. Трябва да опазим себе си от собственото си изкушение. Преди да купите от някой търговец, вижте какъв е неговият адрес, неговият телефон. Той е длъжен по закон на своя сайт да обяви информацията за себе си, да не бъде анонимен“.

Твърде често глобите в Закона за защита на потребителите не са адекватни на икономическия интерес, подчерта Николов, според когото е време „да се помисли за промяна на логиката на налаганите глоби“ – в процент от оборота, така че глобите за гаражни търговци и тези за мултинационални компании да не са еднакви. 


Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт.
Още от