Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

САЩ предлагат до 100%-ни мита на стоки от Франция за $2,4 млрд. заради френския цифров данък

Правителството на САЩ заяви, че може да въведе наказателни мита в размер до 100% върху внос за 2,4 млрд. долара от Франция на шампанско, чанти, сирене и други продукти, след като стигна до заключение, че въведения преди време френски нов данък върху цифровите услуги ще навреди на американските технологични компании, предаде Ройтерс.

Службата на търговския представител на САЩ заяви, че разследването по "Раздел 301" от американския търговски закон установи, че френският цифров данък "не е в съответствие с преобладаващите принципи на международната данъчна политика и е необичайно тежък за засегнатите американски компании", включително за Google на компанията-майка Alphabet Inc., Facebook Inc., Apple Inc. и Amazon.com Inc.

Търговският представител на САЩ Робърт Лайтхайзър заяви, че правителството проучва дали да започне подобни разследвания на данъците за цифрови услуги на Австрия, Италия и Турция.

"Търговското представителство на САЩ се фокусира върху борбата с нарастващия протекционизъм на страните-членки на ЕС, който несправедливо е насочен към американските компании", отбеляза Лайтхайзър.

В изявлението му обаче не се споменават предложените подобни цифрови данъци от страна на Канада или Великобритания.

Американската търговска агенция също така заяви, че ще събере публични коментари до 14 януари догодина относно предложения тарифен списък, както и възможността за налагане на такси или ограничения на френските услуги, като публичното изслушване е насрочено за 7 януари.

Търговската агенция обаче не посочи конкретна дата за евентуалното въвеждане на 100-процетни мита спрямо френски стоки на стойност 2,4 млрд. долара.

Списъкът с френски стоки, които могат да бъдат обложени с много високи мита включва някои продукти, които бяха спестени от наложените от САЩ мита за 25% върху европейски стоки, заради оспорените пред Световната търговска организация субсидии на ЕС за "Еърбъс" (Airbus). "Френският списък" включва пенливи вина, чанти и гримове - продукти, които биха ударили сериозно френския гигант за луксозни стоки "Луи Вюитон Моет Хенеси" (LVMH - Louis Vuitton Moet Hennessy) и производител на козметика Л'Ореал (L'Oreal).

Сиренето Грюер (Gruyere), също спестено от американските тарифи във връзка с делото само самолетите на "Еърбъс", въведени през октомври, фигурира на видно място в предложения списък на френските продукти, които да бъдат обложени със 100-процетно мито, както и редица други френски сирена.

Констатациите на Службата на търговския представител на САЩ са приветствани от американските законодатели и от американската технологична индустрия, тъй като те отдавна твърдят, че френският цифров данък несправедливо насочен към високотехнологичните фирми от Съединените щати.

Решението е факт, след като във Франция беше одобрен данък от 3% върху приходите от цифрови услуги, спечелени от фирми с френски приходи над 25 милиона евро и световни приходи над 750 милиона евро.

Докладът на Службата на търговския представител на САЩ и предложеният списък с тарифи следват месеци на преговори между френския финансов министър Бруно Льо Мер и американския му колега Стивън Мнучин за глобален преглед на цифровите данъчни правила. Двамата дори постигнаха компромис през август на срещата на върха на Г-7 във Франция, според който ще се възстанови на американските фирми разликата между френския данък и нов механизъм, създаден чрез Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Президентът на САЩ Доналд Тръмп обаче така и не одобри тази сделка и отказа да посочи дали остава в сила заплахата му за въвеждане на ответни наказателни мита спрямо френски стоки.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!