Eмисия новини
от 09.00 часа

Само 4% от жалбите в КЗП са в сферата на туризма

Туристическият бизнес в Банско: Рекламата ни като евтина дестинация може да има лоши последици

Снимка: БГНЕС

Само 4 процента от жалбите в Комисията за защита на потребителите са в сферата на туризма. Според председателя на комисията Димитър Маргаритов по-доброто качество на туристическите услуги е резултат на добрата координация между контролните институции при съвместните проверки и осъзнаването от страна на бизнеса, че трябва да гарантира качествени услуги.

При първите срещи на контролните институции с туристическия бранш преди години имаше недоверие и усещане за противопоставяне. Днес това в голяма степен е преодоляно и браншът все повече усеща, че целта ни е една - качествен и безопасен туризъм, споделя председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Едно от доказателствата е, че дори няма нужда от сезонните потребителски центрове в зимните курорти. И още:

„В последните години бих направил един по-обобщен извод – наблюдаваме спад на нарушенията, същевременно и спад на жалбите в сферата на туризма. При нас, в КЗП, едва около 4% от всички жалби годишно касаят качеството на туристическия продукт. Мисля, че една от причините е именно това – че в последните няколко години се стремим да координираме усилията си с колегите от другите институции и основно БАБХ, Агенцията по метрология и технически надзор, икономическа полиция и т.н. Това дава своя резултат. Контролната дейност е по-ефективна и съответно търговците разбират на какви изисквания трябва да отговаря тяхната дейност. Знаят, че ако не спазват тези изисквания, естествено ще има санкции. Потребителят очаква да получи това, което му е обещано. Ако това бъде спазвано, още по-високо ще бъде качеството на нашия продукт. Ако обаче гражданинът остане недоволен, трябва да сигнализира. Важна е активността на хората“.

Въпреки сериозната суша през тази година, във високите части на планината вече има снежна покривка, а концесионерът на ски зоната се готви освен за сезона и за Световната купа по ски за жени в края на януари. Остава обаче тежестта на нерешени проблеми, признава маркетинг директорът на ски зоната в Банско Иван Обрейков. Той очаква добър сезон:

„Ние сме крайният продукт, за който идват хората. Ако има промени в цената на тока, съответно ще променим и цената на картата. За момента не се очертава. … Сложно е да се говори с този бранш. Винаги извиват ръце. Винаги искат повече, отколкото трябва. Ако сме в съседна Македония, може би ще имаме по-добра цена на тока. Всеки иска по-богати туристи. За съжаление, такъв ни е сегментът. Все пак има много по-известни западни курорти, където отиват по-богатите туристи“.

Обрейков припомни, че от 10 години искат втори кабинков лифт, но не се получава, като нямат и подкрепата на правителството. Сами си правим рекламата, не разчитаме на тази на министерството, добави той.

Туристическият бизнес в Банско предупреди, че рекламата на курорта като качествена, но евтина дестинация може да доведе до много неприятни последици. Защо и пред какви други проблеми се изправят хотелиерите и ресторантьорите коментира Мариана Спасева:

„Надяваме се сезонът да е по-добър от миналия. Надявам се да не повторим сезона от морето и да имаме достатъчно туристи за всички хотели“.

Като нерешени проблеми Спасева посочи липсата на работна ръка, хаоса и краткия сезон. По думите й цените остават непроменени, което влияе пагубно на бизнеса, който освен това за момента не може да се обедини.

Целия репортаж чуйте в звуковия файл.


Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт.
Още от