Розита Еленова, член на Съвета за електронни медии, подготви анализ на проведените през тази година в България избори за Европейски парламент и тяхното отразяване в традиционните медии.
"Мен ме интересуват изключително телевизиите, които са ангажирани с политическа партия. Това е едно интересно явление. То не е еднозначно в различните държави. Има държави, в които има телевизии, медийни доставчици, които се ангажират с партии. Има законодателства, в които това е забранено. Различни са вариантите. Ние обаче се фокусираме върху нашето общество“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Розита Еленова.
Проблем за България е, че политическата реклама не е формулирана и трябва да се намери регламентация, смята тя.
"Има такава необходимост от дефиниране. В настоящия момент тя не съвпада нито с понятието търговско съобщение, така както е в Закона за радио и телевизия, който съветниците съблюдаваме, нито с политическа агитация така, както е в Изборния кодекс, който се съблюдава от ЦИК", посочи Розита Еленова. По думите й е било интересно "това да бъде наблюдавано на фона на цялостната дезинформация".
Местните избори - по-колоритни от евроизборите
Местните избори бяха по-умерени, по-интересни, по-нестандартни, по-креативни в сравнение с изборите за депутати в Европейския парлймент, според Еленова.
"Давам ви веднага конкретен пример със старта на тази кампания. Двама от политиците, които проявяват своята изобретателност, са Марешки и Ангел Джамбазки. Марешки прави своите политически послания на фона на бензиностанции, на аптеки и впоследствие той беше глобен, защото прави своето политическо послание в търговска реклама, заради този микс. Ангел Джамбазки направи категорично политическа реклама. Тази политическа реклама, когато е извън тези 30 дни (на изборната кампания - бел. ред.), тя не влиза нито в търговско съобщение по ЗРТ (Закон за радиото и телевизията - бел. ред.), нито в политическа агитация и този политик не беше глобен, въпреки че той започна много рано своята политическа кампания", коментира Розита Еленова.
Партийните телевизии
В своето изследване Розита Еленова поставя специален акцент върху четири телевизии - Алфа ТВ, БСТВ, България 24 и СКАТ.
На местните избори не е установено в медиите, свързани с партийни централи, да има директна агитация от водещ кандидат за управленски пост, но това е присъствало по време на изборите за депутати в Европейския парламент.
"Когато един кандидат, участник в изборите, стане водещ, той нанася своите послания върху зрителя по много по-силен начин и в този смисъл не е равностойно неговото поведение", изтъкна още Розита Еленова. Тя даде примери за медийното поведение на няколко кандидати за управленски постове.
"Такова имахме с Ангел Джамбазки в "България 24", такова имахме с Велизар Енчев в БСТВ, такова имахме в СКАТ с Валентин Касабов, и такова - появява се другият доставчик, една интересна телевизия - Евроком, където беше господин Бареков".
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.