Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Турция, Албания и Косово бойкотират Нобеловите награди заради Петер Хандке

Мария Ендрева: Хандке използва скандала като инструмент за привличане на внимание

Мария Ендрева
Снимка: Радостина Билярска
Нобеловите награди за постижения в науката, литературата и икономиката ще бъдат връчени днес в Стокхолм, а Нобеловата награда за мир - в Осло. Австрийският писател Петер Хандке спечели Нобелова награда за литература за 2019 г. На полската писателка Олга Токарчук бе присъдена Нобелова награда за литература за 2018 година, защото миналата година тя не беше връчена.

Турция, Албания и Косово бойкотират връчването на наградите, протест изразява и сдружението "Майки от Сребреница", тъй като Петер Хандке е известен с отричането на масовото клане в Сребреница в Босна и Херцеговина през юли 1995 година. Тогава босненските сръбски сили избиват 8 хиляди мюсюлмани мъже и момчета на възраст от 13 до 77 години по време на войната в бивша Югославия.

В произведенията на Петер Хандке няма нито една дума в подкрепа на управлението на Сърбия, поясни в предаването "Хоризонт до обед" доц. Мария Ендрева от Катедра "Германистика и скандинавистика" в СУ "Свети Климент Охридски".

"Тези читатели, които внимателно са прочели произведенията, те ще видят, че там става въпрос за съвсем други неща - за т. нар. поетика на нещата, поетика на предметите, която има една голяма традиция в немската литература. И Хандке се нарежда там редом с Рилке, редом с Хофманстал, Адалберт Щифтер. От тази гледна точка той там не може да бъде критикуван", смята Ендрева.

Писателят присъства на погребението на Милошевич, както и на сбирки на силно радикализирани сръбски националисти. 

"Той има много пренебрежително отношение към жертвите в Сребреница в различни интервюта. И от тази гледна точка може да се каже, че той, неподкрепяйки в произведенията си гласно, негласно всъщност, с неговото мълчание и с неговото активно действие извън литературата, на практика той подкрепя този режим", отбеляза  преподавателят.

Хандке е сред писателите, използващи скандала като инструмент за насочване на вниманието към собственото творчество.

"И тук има голям проблем според мен, особено в разбирането на Нобеловата награда и в този контекст, който в момента имаме. Защото с обругаването на публиката той действително прави един скандал, който обаче остава в сферата на естетическото. Той е един вътрешнолитературен скандал, защото човек отива на театър, сяда срещу едни актьори, които през цялото време го обиждат. И Хандке експериментира с търпението на публиката и с това колко ще издържиш да те обиждат, дори и в театъра", посочи доц. Мария Ендрева.

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!