Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Отслабване на германските потребителски нагласи за началото на 2020 година

GfK, институт за пазарни изследвания

Потребителските нагласи в Германия за януари 2020 година се влошават в резултат на отслабващи икономически и очаквания за доходите на домакинствата, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.

Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за следващия месец, се понижи изненадващо до 9,6 пункта от 9,7 пункта през декември при очаквания на финансовите пазари за подобрение към 9,8 пункта. по този начин индексът се върна към ноемврийското многогодишно дъно от 9,6 пункта (най-ниското ниво на индекса от април 2017-а година).

Очакванията за по-ниски доходи са в основната на отслабващото доверие на потребителите, като в същото време обаче има нарастване на нагласите за покупки.

Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец декември), за да определи настроенията за следващия месец (за януари 2020-а).

Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се понижи рязко през декември до -4,4 пункта от 1,7 пункта месец по-рано на фона на търговския спор между САЩ и Китай, както и несигурността около Брекизт. Институтът GfK отбеляза, че този низходящ тренд вероятно ще продължи и през следващите месеци.

В същото време потребителите са по-слаби оптимисти и по отношение на бъдещите си доходи, като индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, се понижи през текущия месец до 35,0 пункта от 45,5 пункта през ноември, достигайки най-ниско ниво от октомври 2013-а година.  Въпреки това немският институт посочи, че този индикатор е все още на относително добро ниво, подкрепен от здравословната ситуация на пазара на труда.

Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, обаче нарасна през декември до 52,2 пункта от 50,0 пункта месец по-рано, достигайки най-високо ниво в рамките на отминаващата година.

"Във все по-турбулентната икономическа среда склонността към купуване остава доста стабилна в края на 2019 година, като досега потребителите не позволиха влошаване на нагласите за пазаруване. Склонността към покупка се подкрепя от стимулиращата парична политика на Европейската централна банка. Неизбежните наказателни лихви по отношение на инвестициите доведоха до ново рекордно дъно на склонността за спестяване и правят спестяванията все по-малко привлекателни. Това със сигурност е добра новина за търговците на дребно в края на годината", коментира днешното проучване експертът от GfK института Ролф Бюркл.

През последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите. Относително слабите потребителски нагласи през третото и четвъртото тримесечия обаче доведоха до това, че разходите на домакинствата вече не оказваха съществена подкрепа за представянето на германската икономика, но все пак допринесоха за избягване на т.нар. "техническа рецесия" (свиване на БВП за две поредни тримесечия).


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна