Цигуларят Стоян Сертев – най-добрият фотограф сред музикантите, стигащ висотите на вдъхновеното майсторство и най-добрият музикант сред корифеите на фотографията във времето, когато благодарение и на неговите постижения тя започва да се приема като изкуство и у нас.
Днес всеки снима и може да споделя с останалата част от човечеството всяко произволно изображение, а да снимаш и проявяваш сам кадрите в епохата на черно бялата фотография с отговорността, че създаваш образ, визия, спомен за бъдещето от човек, събитие или място е нещо съвсем друго като присъствие. Какви са художествените му измерения се вижда веднага във великолепния албум с негови фотографии, където има забележителни портретни изображения на известни личности в изкуството, художници, музиканти, артисти, майсторски постигнати репродукции на картини, находки на типажи и прекрасни фотопейзажи, уловени с окото на художник. Ако не беше този албум и изложбите с негови фотографии, чийто основен инициатор е неговият син, художникът Александър Сертев, щеше да избледнее напълно с времето втората линия, успоредна с музицирането в квартет, на цигуларя Стоян Сертев.
Албумът със снимки под надслов „Една епоха в черно и бяло“ е придружен с компактдиск на изпълнения на квартет Аврамов „от епохата на моно записите“. Стоян Сертев е вторият цигулар на квартета, който успява в края на 30-те години на събере заедно четирима музиканти, Аврамов, Сертев, Магнев и Кугийски, свирили на първите пултове в Оркестъра на операта и вече с известен опит като квартетисти, които постигат общото преживяване на музицирането на четири струнни инструмента с техния еднороден тембър.
Да бъдеш втори цигулар в струнен квартет, което изисква най-високата степен на чувствителност и прецизност в изпълнителското изкуство, което представя за първи път на публиката шедьоври от квартетната литература, така, че тя да разбере и оцени този елитарен жанр, означава, че си на първа линия на строителите на музикалната ни култура. Тази публика, благодарение на концертите с живо изпълнение пред микрофоните на Радиото се разширява многократно и по-късно като Държавен радиоквартет, който прави и първите студийни записи на струнни квартети за музикалния фонд, излъчвани по радио програмите. Същевременно фотоапаратът в ръцете на цигуларя Стоян Сертев е запечатал исторически кадри, които следва да бъдат и в музейната сбирка на историята на Радиото.