Eмисия новини
от 06.00 часа
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Даниел Костов: Компаниите трябва да знаят как въздействат върху околната среда

Снимка: Pixabay
Зелената икономика и предприемачество се превърна в символ на по -устойчива икономика и общество, което запазва околната среда за бъдещите поколения и включва всички. Реалност ли е корпоративната социална отговорност на компаниите в тази посока.

Когато една голяма компания използва някакви електронни устройства през годините, те се амортизират и стават негодни, тогава се прави инвентаризация и се бракува вече ненужната апаратура, след това се изпраща в специализирана фирма списък с оборудването, което се разделя на фракции и заминава за рециклиращи заводи в или извън България. Така обяснява същността на работата си Даниел Костов от мениджмънта на компания, чиято дейност е свързана изцяло с рециклирането на електрическо и електронно оборудване.

За да бъде една компания екологично отговорна, тя трябва да знае какъв вид въздействие има върху околната среда - дали се изхвърлят вредни емисии във въздуха, течни или твърди отпадъци, консумират ли се и какви ресурси на природата.

Даниел КостовКогато тези параметри са ясни, могат да бъдат поставени измерими количествени рамки - например годишно колко вода консумираме или колко отпадъци генерираме, казва Данаил Костов.

Следващата стъпка, според него е да бъдат определени цели като намаляване на използваните ресурси с 10% или използваните отпадъци.
“Онези, които въздействат нулево имат устойчив, т.е. неутрален бизнес, а има и компании, които имат отрицателно въздействие, т.е. те не само не генерират емисии, а обратно - компенсират емисиите, които други компании генерират, благодарение на това, че са вкарали ВЕИ и пр.”, казва той.

Общият резултат от безгрижно, необмислено купуване на чупливи, евтини уреди, води до огромно натрупване на отпадъци. Ръстът в количествата уреди, които се превръщат в отпадъци е огромен. Количествата вече са 50 млн. тона годишно, от които 25-30% не се рециклират, защото стоят по гаражи и мазета, или се изхвърлят на места без да отиват за рециклиране.

Освен това не трябва да се пренебрегва и фактът, че всяко нещо подлежи на ремонт, в същото време обаче има политика на производителите за т.нар. политика на планирано остаряване, която да провокира хората отново и отново да купуват техника. От другата страна има възможности за купуване на уреди “втора ръка”, които са дори по-издръжливи от някои нови уреди, които са с неизвестен произход.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
Още от