"Делото не е срещу избора или участията на България, делото е срещу това как се случи самият процес, технологията, която беше приложена". Това каза пред БНР художникът Андрей Врабчев. Той и художникът Петко Дурмана заведоха дело във Върховния административен съд срещу процедурата, с която бяха излъчени онези, които представиха България на 58-ото биенале по съвременно изкуство във Венеция.
След дълга пауза завръщането на България на биеналето дойде и със стабилна финансова подкрепа от Министерството на културата.
"Имаше допуснати много нередности. И обществото отново остава с впечатлението, че нещо не е наред в самия продукт. Ние написахме една позиция преди няколко дни и я разпространихме. Там ясно се казва – ние стартирахме делото с няколко опорни точки. Една от тях е да не пречим на "случването", както също е модерно да се казва. Т.е. да се състои българското участие, да не допускаме личните си оценки към авторите да влияят в една или в друга посока на делото. Нашият фокус е върху това, че бяха допуснати нередности, които дискредитират самия процес. Оттам пада общественото доверие, а това всичко рефлектира в края на краищата върху избраниците", поясни Врабчев в предаването "Преди всички" и подчерта:
"Дори да си блестящ автор, когато те изберат по начин, който обществото не приема за прозрачен и светъл, ти носиш негативите на тази процедура".
По думите на художника процедурата декларира правилника, който е изработен и който би трябвало да се спазва:
"Самите правила за оценяване са сменени още на първото заседание на комисията. Заради т.нар. "комуникационни стратегии" или каквото и да е било. Комисията няма правото да сменя правилника. Комисията е органът, който, изпълнявайки правилника, оценява".
Андрей Врабчев уточни, че не смята, че това е направено умишлено, с цел някой да бъде избран или неизбран, "но оттук нататък начинът, по който могат да се конструират точките, вече е опорочен".
Интервюто на Силвия Великова с Андрей Врабчев можете да чуете от звуковия файл.