Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изложба представя посланието на шрифта

"Тихите" и "шумни" шрифтове или как графичното оформление ни изразява

Снимка: Велина Махлебашиева

След първото издание на изложбата „Нова българска типография“, фокусирано върху дизайна на кирилицата, втората част представя работата на различни поколения български графични дизайнери, създатели на оригинални шрифтове. Графичното разнообразие ще бъде представено утре в Музей "Дом на хумора и сатирата" в Габрово.

Макар днес все по-рядко да записваме на ръка и да пишем писма с личния си почерк, правим това на екран - оформяме мейл или кратко съобщение. Това също е типография. Ползваме я ежедневно, често без да си даваме сметка за същественото значение на шрифта. С философията, естетиката и употребата на шрифтовете се занимава именно типографията - визуално изкуство в областта на графичния дизайн. Освен създаването на шрифтове и надписи, типографията включва разполагането на текст в различен контекст и много други неща.

Много от шрифтовете, които могат да се видят в гостуващата изложба „Нова българска типография 2“ , са се родили като скица на хартия и след това са пренесени в графичните програми, обяснява художникът Кирил Златков, който се занимава с графичен и шрифтов дизайн и с оформление на книги. По негова идея е представена работата на различни поколения автори - от класици на българския дизайн до обещаващи студенти. Изложбата илюстрира нивото на съвременната типография в България като представя 90 пана и чрез примерите прави обзор на постиженията в този вид изкуство в периода 2013-2019 г.

"Много бих се радвал, ако се обърне внимание и върху шрифтовете, които са предназначени за дълги текстове. Това са двете основни множества в шрифтовото изкуство - едните са създадени да бъдат "шумни", да се акцентира върху нещо, което дизайнерът избере. Това са така наречените заглавни, акцидентни шрифтове. С тях се правят опаковки плакати, пишат се заглавия. Другите са точно обратното - те трябва да са "тихи" и да се разтворят в нищото, между читателя и автора, който е написал книга", каза Кирил Златков.

По образа на буквите и текста може да се дешифрира периода, в който са създадени. Всеки шрифт носи белезите на времето, отразява господстващия обществен вкус и течения.

"Формата на буквите от Ренесанса е по-близка до писането на ръка", допълва Кирил Златков.

За писменото общуване в съвремието разполагаме с разнообразие от шрифтове, но изборът е ограничен, казва графичният дизайнер.

"Живеем в най-демократичната в това отношение епоха, но всъщност далеч не използваме толкова много пълното разнообразие, с което днес разполагаме. Използваме това, което е дошло с операционната ни система. Става въпрос за няколкото групи шрифтове, които са т.нар. базови, системни шрифтове", коментира Златков. 

Изложбата „Нова българска типография 2“ ще остане в Музей "Дом на хумора и сатирата" до края на април. 

Репортажа можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Велина Махлебашиева


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!