Eмисия новини
от 11.00 часа
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Оферти, които са твърде добри, за да са истински

Снимка: архив

Мрежата на Европейските потребителски центрове реши да посвети месец февруари на кампания за безопасно пазаруване онлайн. За инициативата разказа пред БНР Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център у нас:

„Във всички страни от Европейския съюз, плюс Исландия, Норвегия и Великобритания месец февруари е посветен на кампания, в която искаме да обърнем внимание на примамливите оферти, които могат да изскочат докато разглеждаме постовете във Фейсбук, но се оказва в последствие, че може да ни подлъжат и понякога дори да загубим пари“.

Кои са капаните, в които може да попаднем в желанието си да се възползваме от примамливи оферти в социалните мрежи

„Основните капани, на които се натъкват потребителите, са свързани с това, че поръчват стока, която не пристига или пристига различна от тази, която са поръчали - като качество, като вид, като материя, ако поръчват дрехи. Понякога е възможно да поръчат маратонки, а да пристигне шалче или пръстенче за едно евро или един долар. Имали сме подобни жалби при нас“, каза Соня Спасова.

Как да действат потребителите

„Всичко започва от първоначалното проучване. Ние често обичаме да казваме и да съветваме потребителите да си „напишат домашното“ - тоест преди да започнат да пазаруват, преди да се увлекат по някоя оферта, която обикновено е лъскава, да проверят от кого всъщност ще купят тази стока/…/ Важното е да се провери търговецът и ако той е непознат, да потърсим отзиви в интернет търсачките за него, да потърсим варианти и коментари от хора, които вече са пазарували. Можем да проверим и самия сайт /…/ и ако той е на език, който е лошо написан, има грешки, има например обяви, че всички маратонки - от различен вариант, най-различни марки, са намалени и то сериозно, намалението е „убийствено жестоко“, има и такива реклами, трябва да ни светне червената лампичка и да се замислим, дали няма въдичка, кукичка, на която трябва да обърнем внимание“, обясни Соня Спасова и призова потребителите да имат трезв и критичен поглед към офертите. 

Още съвети - какви доказателства да събирате, за да оспорвате некоректни търговски практики или как да оспорвате плащане, чуйте от звуковия файл. 

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт.
Още от