Критериите на кампанията ще бъдат максимално прозрачно оповестени, обясни пред "Хоризонт" д-р Кадъм.
„На всеки избран кандидат ще бъде обяснено защо е избран, как е избран, защо е предпочетен пред други. За младите педиатри преимущество ще имат колеги под 40 годишна възраст. Но когато става въпрос за обучение, което е важно за развитието, особено в редки области, в които има малко специалисти, възрастта няма да бъде водещ показател.“
"Преди години се говореше, че ще бъде създаден фонд, в който спонсорите да внасят годишно сума и да кандидатстват различните лекари за финансиране. Това така и не се направи", припомни д-р Кадъм.
Имало е и предложение Българската педиатрична асоциация да поеме този ангажимент, но и то остава без последствия.
„Решихме да си вземем нещата в наши ръце и заедно с няколко колеги да стартираме тази кампания. Това е кампания, която да набира средства, които да позволят на младите колеги (не само педиатри и специализанти по педиатрия), да могат да покриват, да кажем, такси и участия в конгреси, пътуване, престой, абонаменти за специализирана медицинска литература в областта на педиатрията – те не са никак евтини, не може всеки да си ги позволи. Могат да се покриват и по-дългосрочни модули на обучение, за които колегите успяват да се класират. Не е рядко да успееш да спечелиш стипендия и да се откажеш, защото не можеш да си поемеш престоя, а понякога и транспорта за дадена държава“, коментира педиатърът.
Много малко от младите специалисти успяват да се включат в подобни обучения, защото спонсорите по правило се фокусират върху вече изградили име лекари.
„Младите хора не са интересни на спонсорите и те трябва да чакат или техният научен ръководител, или ръководителят на звеното, в което работят, да прояви разбиране или да е достатъчно далновиден да иска да обучи екипа си“, коментира Адил Кадъм.
Кампанията е свързана не само с финансово подпомагане, уточни д-р Кадъм. Може да се „заемат“ абонаменти или акаунти за определени научни издания и платформи.
„Или колеги, живеещи в чужбина, дори да не са колеги - хора, които живеят в чужбина и биха могли в рамките на един конгрес да поемат някой млад колега, за две или три нощувки, без да ги натоварва с нищо друго.“
Д-р Кадъм е реалист и признава, че това няма да е кампания, която да се сравни с успеха на набиращите средства за конкретен човек.
„Но с популяризиране, с обяснение, че става дума за една част – много малка, но много важна от цялата кампания за подобряване на детското здравеопазване, хората все пак ще проявят разбиране“, смята тя.
Още за каузата да се подпомогнат младите лекари - в звуковия файл.