Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кампания от колеги за колеги ще търси подкрепа за младите лекари

Младите специалисти не са интересни за спонсорите на обучения

Част от акция на гражданската инициатива "Млади лекари за по-добро здравеопазване" с призиви "Re - fresh на системата". Август, 2014 г.
Снимка: БГНЕС

Доброто здравеопазване започва с доброто образование. В това вярват съмишлениците на д-р Адил Кадъм, която е дългогодишен педиатър и детски ендокринолог, а сега сред инициаторите на кампания за набиране на средства за допълнително образование и квалификация на младите лекари.

Критериите на кампанията ще бъдат максимално прозрачно оповестени, обясни пред "Хоризонт" д-р Кадъм.

„На всеки избран кандидат ще бъде обяснено защо е избран, как е избран, защо е предпочетен пред други. За младите педиатри преимущество ще имат колеги под 40 годишна възраст. Но когато става въпрос за обучение, което е важно за развитието, особено в редки области, в които има малко специалисти, възрастта няма да бъде водещ показател.“

"Преди години се говореше, че ще бъде създаден фонд, в който спонсорите да внасят годишно сума и да кандидатстват различните лекари за финансиране. Това така и не се направи", припомни д-р Кадъм. 

Имало е и предложение Българската педиатрична асоциация да поеме този ангажимент, но и то остава без последствия.

Решихме да си вземем нещата в наши ръце и заедно с няколко колеги да стартираме тази кампания. Това е кампания, която да набира средства, които да позволят на младите колеги (не само педиатри и специализанти по педиатрия), да могат да покриват, да кажем, такси и участия в конгреси, пътуване, престой, абонаменти за специализирана медицинска литература в областта на педиатрията – те не са никак евтини, не може всеки да си ги позволи. Могат да се покриват и по-дългосрочни модули на обучение, за които колегите успяват да се класират. Не е рядко да успееш да спечелиш стипендия и да се откажеш, защото не можеш да си поемеш престоя, а понякога и транспорта за дадена държава“, коментира педиатърът.

Много малко от младите специалисти успяват да се включат в подобни обучения, защото спонсорите по правило се фокусират върху вече изградили име лекари.

Младите хора не са интересни на спонсорите и те трябва да чакат или техният научен ръководител, или ръководителят на звеното, в което работят, да прояви разбиране или да е достатъчно далновиден да иска да обучи екипа си“, коментира Адил Кадъм.

Кампанията е свързана не само с финансово подпомагане, уточни д-р Кадъм. Може да се „заемат“ абонаменти или акаунти за определени научни издания и платформи.

„Или колеги, живеещи в чужбина, дори да не са колеги - хора, които живеят в чужбина и биха могли в рамките на един конгрес да поемат някой млад колега, за две или три нощувки, без да ги натоварва с нищо друго.“

Д-р Кадъм е реалист и признава, че това няма да е кампания, която да се сравни с успеха на набиращите средства за конкретен човек.

„Но с популяризиране, с обяснение, че става дума за една част – много малка, но много важна от цялата кампания за подобряване на детското здравеопазване, хората все пак ще проявят разбиране“, смята тя.

Още за каузата да се подпомогнат младите лекари - в звуковия файл. 

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!