Eмисия новини
от 07.00 часа
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Пулмологът д-р Александър Симидчиев:

В Холандия правят зони без паркоместа, ние сме на етап "покажи колата пред съседа"

Ако осъзнаят ползата, хората ще се съгласят с по-рестриктивни мерки

Снимка: БГНЕС

Фини прахови частици, дим и мъгла - интерактивен 3D макет ще показва в реално време качеството на въздуха. През специалната инсталация „Въздухът на София“ ще можем да се убедим какво дишаме. Инициативата цели да повиши разбирането на проблема, за да се върви към решаването му.

„Това е един прецизен макет на географското разположение на София, който позволява да се види защо се получават част от проблемите с въздуха. София е в котловина и се събира замърсяването в самата котловина. Когато има безветрие, замърсяването "седи" над града и поради това получаваме високи нива на замърсен въздух. Инсталацията показва движението на въздушните маси“, разказа в предаването „Преди всички“ пулмологът д-р Александър Симидчиев от сдружение „Въздух за здраве“.

Голяма част от замърсяването в София се дължи на индивидуалното поведение, подчерта Симидчиев. Тежкият трафик от автомобили без съответни катализатори и филтри е една от причините за тежките замърсявания. Битовото отопление на твърдо битово гориво също оставя своя отпечатък. „Горе-долу зимно време 50:50 е разделено съотношението на замърсяването“, поясни той.

В дългосрочен план сега въздухът е по-чист, отколкото преди 10-15 години, допълни Александър Симидчиев. "Но дори тези нива в момента имат здравни ефекти, които са много сериозни. Независимо че въздухът е по-чист, с всеки изминал ден виждаме все повече медицинска информация, която потвърждава и това ниво, което имаме", изтъкна специалистът. 

Това, което можем да направим, е да регулираме количеството замърсители, които генерираме – индивидуално и като общност, подчерта д-р Симидчиев. По думите му София не е сред много големите градове и на много места можем да се придвижваме без автомобили. 

„Въпреки всичко все още сме в периода, когато се счита, че автомобилът е много голяма ценност и трябва да го покажем на съседите си. Това е част от проблема. Някои хора ходят на 300-400 метра, до съседния магазин с автомобила, а това може да не се случва. Градският ни транспорт може да бъде по-добър, но дори този, който имаме, вече започва да се придвижва по-бързо“, коментира пулмологът, който даде пример със зони в холандските градове, които са изцяло освободени от присъствие на автомобили и там не се правят паркоместа.

„Ако ние знаем, че мерките, които се предприемат, ще доведат до 10 или 15, или 20%-но почистване на въздуха в града, в който живеем, ние ще сме съгласни на тези мерки, нищо че те ще са рестриктивни и ще предизвикат известно леко неудобство“, смята д-р Симидчиев.

Мнението на пулмолога чуйте в звуковия файл. 
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
Още от

Най-четени