Днешните времена са предизвикателство за организацията на работата в училище. Има ли варианти за регламентиране на дистанционното образование и какви са началните трудности пред системата на образованието.
Диян Стаматов, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България и директор на 119 училище в София, коментира в "нашият ден" настоящата ситуация:
"Със сигурност последните три дни са много интересни в домовете на много български семейства.
Училището – с всичките си дигитални форми и дистанционни обучения – трайно се настани в домовете на хората.
На много места нещата вървят много добре – особено с образователни платформи, които няма как да се бъгнат. Но където образователните платформи не са предназначени за онлайн активност, каквато имаше последните два дни и ще има през следващите, естествено излязоха извън релси. Най-голямата платформа за електронен дневник Школо е предназначена не за онлайн режим, а за дистанционно изпращане на информация, макар и в реално време. Много хора се опитват да използват същата тази система за видео. Същото се отнася и за Уча.се. Този проблем може да бъде лесно отстранен."
Няма необходимост всички да влязат по едно и също време точно в 9 часа. Това е предимството на дигиталното време и на дистанционното обучение, че то може да се реализира в различен часови параметър както за един и същи клас, така и за участниците от самия клас – да не е по едно и също време. Може да се приложи много по-голяма гъвкавост както във времето, така и по отношение на самота използвана платформа.
"Най-добре е да се използват образователни платформи, които са с много ясна защитеност и предназначение за тази цел – не месинджър, фейсбук, вайпър... защото това не са образователни инструменти, а средства за кратка информираност."
Как да бъде преодоляна различната подготовка на преподавателите в областта на технологиите
"Най-вероятно това няма да бъде преодоляно толкова бързо, колкото ни се иска. Със сигурност там, където са минали един предварителен обучителен курс, нещата се случват много по-ефективно. Няма връщане назад обаче.
В момента има много добри учители, които са добри в класната стая, но не са толкова добри в електронната среда. Самото пречупване на недоверие, неувереност и страх към електронната среда изисква известно време. Но въпреки колебанията това е начинът, по който ще се общува през идващите седмици и не е добре да наблягаме на критичност, а да си сътрудничим във виртуалната класна стая. Например в последните дни има примери, в който учениците си помагат много добре виртуално по между си и това достига и до учителите.
Взаимното учене във виртуална среда е разпространено вече навсякъде, подчерта Диян Стаматов.