Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Боян Захариев: Дистанционното обучение откроява неравенствата в достъпа до образование

След епидемията опитът може да се използва за приобщаващо образование

Боян Захариев
Снимка: БГНЕС

Дистанционното обучение измести акцента от оценяването към това какво може да се научи от децата за един ден. Така смята Боян Захариев, експерт в Институт "Отворено общество".

"Опитът от дистанционното обучение след епидемията ще може да се прилага за по-приобщаващо образование, за деца от уязвимите групи, за деца, които са болни, за деца, които по една или друга причина имат затруднения да използват или да участват в присъствени занятия", коментира Захариев в предаването „Хоризонт до обед“. 

Боян Захариев изрази предположение, че Министерството на образованието ще инвестира в подпомагане на децата, които нямат достъп до технологии за дистанционно обучение, ако продължи по-дълго разпространението на заразата с коронавирус. 

"И това в обичайни времена нямаше да бъде забелязано, а сега ще стане много видимо. И това е хубаво, защото епидемията изкарва на повърхността проблеми, неравенства, които преди не сме забелязвали. Аз намирам това също за позитивен ефект", заяви Захариев.

Новият опит, усилието да се общува по друг начин провокира интереса на някои ученици, които преди това не са били заинтересовани да се включат в обучението при стандартните методи на преподаване.

"А сега изведнъж любопитството се събужда и те някак си се интегрират в някаква степен в обучението", изтъкна експертът. 

Най-голямото изкуство не е да се създават нови ресурси, а педагогът, учителят да направи карта, с която да помогне на учениците да намират полезни неща в интернет.

"Ето това трябва да се развие сега и допълнително - иновации, които ги имаше в отделни училища и преди, например т.нар. обърната класна стая, където именно неинтерактивните части са изнесени вкъщи  - децата гледат видео, четат сами, подготвят се“, подчерта Боян Захариев. 

Друга иновация, която може да се въведе, е преструктуриране на самите часове, които са донякъде остаряла форма, но все още я има навсякъде по света, смята той.

"Например т.нар. проектно базирано обучение е една възможност - дават се на децата комплект от задачи, които се изпълняват по-дълго време, в продължение на дни. Те се обсъждат междувременно и ползвайки проекта, идеята, по която те работят,  се научават различни неща."

Боян Захариев очерта и ролята на играта при обучението.

"Ние обичайно подценяваме нейната роля в ученето, но тя е огромна, нищо че не се вижда във формалния учебен процес. Тя е просто гигантска, може дори да е по-голяма от това, което се научава по време на формалното учене."

Интервюто можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна