Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Повече ли се ползват електронни услуги в ситуация на пандемия

Снимка: Държавна агенция „Електронно управление”

При кризата с разпространението на коронавирус и ограниченията за социална дистанция започнахме да ползваме повече електронни услуги. През изминалата седмица в системата за електронно връчване са регистрирани 146 профила на юридически лица. Общо броят на профилите е над 42 000.

"Чрез тази система се предоставя възможност за взаимодействие по електронен път между граждани, бизнес и администрация. Като изпращането и получаването на съобщенията се удостоверява с квалифициран електронен печат на държавната агенция (Държавна агенция "Електронно управление")", обясни в предаването "Хоризонт до обед" Николай Минев, директор на Дирекция "Единен системен интегратор" в Държавната агенция "Електронно управление".

През последната седмица са се регистрирали повече от 20 общини, които предоставят 143 общински услуги по електронен път. Общо 51 общини са се присъединили. Много са електронните услуги, които започнаха все по-често да се заявяват централизирано от едно място.

"Но услугата, която към момента бе разработена и стартира нейното предоставяне от 18 март, е подаване на заявления за регистрация на търсещи работа лица", изтъкна Минев.

Чрез портала egov.bg е осигурен достъп до сайта на Агенцията по заетостта. Там има пълна информация за заявленията, които трябва да се попълнят.

"Дали е полезна тази услуга или не, дали гражданите са узрели по електронен път да си взаимодействат с администрацията, говорят цифрите - 1168 пъти е заявена тази услуга от 18 март, когато беше пусната", подчерта Николай Минев.

Осигурена е възможност по електронен път да се подаде в НОИ заявление за парично обезщетение за безработица. Регистърът на търсещите работа лица, подържан от Агенцията по заетостта, е присъединен към системата за междурегистров обмен. Гражданите могат да видят техния статус, да проверят и сверят данните, които са вписани за тях.

Все още не е възможно чрез портала egov.bg да се провери здравния статус на мнозинството от гражданите. Това е възможно само за хората с увреждания.

Студентката по архитектура във Виена Тити Петрова се сблъска с липсата на възможност да потвърди онлайн това, че е студентка, за да има здравни осигуровки.
   

"Проблемът с това е, че всеки семестър се повтаря една процедура, която коства преди всичко време и тази процедура е свързана с превод на потвърждение на това, че си студент за съответния семестър,  след това едно разхождане до офиса, който е на НАП, за да може да се подаде този документ с превод, с всички срокове", разказа Тити Петрова.

Продължава идентифицирането на важни за гражданите и бизнеса услуги, които е необходимо да се предоставят по електронен път.

"Доста е труден пътят, доста трудно успяваме да убедим администрациите, че това е необходимо за гражданите, за бизнеса, за да бъдат разработени такъв тип услуги", изтъкна Николай Минев.

Интервютата и анкетата можете да чуете в звуковите файлове.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени