Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Български студенти - с иновативен принос към образованието

От приятелство в университета до съвместен проект за световен технологичен гигант

Снимка: Microsoft

Отбори от 28 страни участваха в конкурса на технологичния гигант „Майкрософт” за иновации в образованието „The next AI Guardians”. Един от шестте отбора, достигнали до финала в средата на месец юни, е на студенти от Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Проектът на Кристиян Вачев и Калоян Мънев е с дървовидна структура и носи името „Leaf” /“Листо“/.

„Замислихме се за това какво ни е нужно, за да се учим. Трябват ни източници на информация, помощ, когато имаме затруднения и най-вече цел. С нашия модел придобитите знания могат да се приложат на момента и се вижда защо ги учим – обяснява пред Радио България Кристиян Вачев от факултета по математика и информатика. – Той се определя като „дърво на познанието”, защото чрез онлайн платформа организираме всеки източник на информация като листо в едно виртуално дърво. Зад всяко листо се генерират тестови въпроси с помощта на изкуствен интелект.Така всеки ученик може сам да провери доколко е усвоил информацията, а с визуализацията на отделните знания учителят може да разбере в коя област ученикът не се справя добре, за да помогне където е нужно. Също така учениците са стимулирани сами да откриват нови източници и активно да търсят помощ от съученици. Организирането на знанията по нашия проект също може да бъде полезно и в университетите, тъй като се доближава до реалния работен процес – казвам го в качеството си на софтуерен инженер.”

Предстои пускането на работеща версия на проекта на младите учени под формата на уебсайт. За да впечатлиш журито в този конкурс е много по-важна уникалната идея, отколкото гениалното изпълнение, казва още Кристиян. А идеята на българския отбор е съществена, с оглед на актуалната обстановка в образователната система в почти целия свят – преминаването й към онлайн пространството. Тъй като не е ефективно преподаването с едно темпо за всички ученици, българските студенти се опитват да подобрят начина на добиване на знания, прилагането им на практика и сътрудничеството.

За участието в международния конкурс на Кристиян и Калоян им е бил нужен ментор. Те се обръщат към Георги Къдрев – съосновател и управител на глобален иноватор в сферата на разпознаване на изображения на база изкуствен интелект, както и към доц. Преслав Наков от Катарския институт по компютърни изследвания и преподавател в Софийския университет. И двамата откликват незабавно на молбата им.

Преслав Наков, Калоян Мънев, Георги Къдрев, Кристиян Вачев
Кристиян и Калоян не се стремят към победата на всяка цена, а определят като много по-ценни придобият опит и осъществените контакти по време на работата върху проекта. Той им коства немалко усилия и свободното време, каквото обаче заради социалната изолация по повод Covid-19, са имали в изобилие и считат, че е добре оползотворено. Разлика има единствено в мнението им за това дали трябва да се изучава по-задълбочено програмирането в училище. Докато за Калоян това трябва по-скоро да е въпрос на избор, Кристиян смята, че във всеки случай е полезно, тъй като развива абстрактен начин на мислене, нужен във всяка сфера на живота.

Амбициите на Кристиян Вачев отвъд състезанието продължават в сферата на образованието, но с едно нетипично намерение:

„Искам първо да премина през възможно най-много трудности в професионален план. В противен случай не се бих чувствал добре да обучавам някого. Не целите са най-важното, смисълът е в пътя до тях. За мен това да не знаеш какво точно ще се случи, е най-вълнуващото.”

Снимки: Microsoft, Facebook /Калоян Мънев

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Най-четени