Eмисия новини
от часа

Международен eкип учени откри фосфин на Венера

Венера
Снимка: БГНЕС

Международен eкип учени отрил присъствието на фосфин (газ, който съществува на Земята) в облачните пластове на Венера. Това се съобщава в публикация на списание „Нейчър астрономи“, цитирана от световните медии.

Фосфинът е бил открит в атмосферата на Венера с помощта на два радиотелескопа.

"Възможно е да има някаква връзка с микроорганизми в атмосферата на Венера, но, както самите автори и изследователи коментират в своята публикация в най-престижното световно научно издание "Нейчър", има и редица други причини, които могат да водят до съществуването на този интересен газ, до тази молекула в атмосферата на Венера", коментира в предаването "Хоризонт до обед" доц. д-р Евгени Овчаров, ръководител на катедра "Астрономия" в Софийския университет "Свети Климент Охридски".

Фосфинът, който учените регистрират на около 50 километра над повърхността на Венера, е много малка част от атмосферата на Венера - около 20 единици на 1 милиард.

"Съвсем малко относително съдържание, но регистрирането му е абсолютно сигурно и това дава надежди, че ще могат да бъдат регистрирани индикации за живот и на далечни планети. Това не означава, че в момента е открита индикация на живот, може да бъде така, но може да бъде причината и някаква друга - вулканична активност, някакви атмосферни явления, които не са добре изследвани", отбеляза доц. Овчаров.

Фосфинът е молекула, която е съставена от атоми на водород и фосфор, обясни Евгени Овчаров. "На земята е много рядко срещана молекула и тя е резултат основно от индустрията и от някои микроорганизми".

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.