Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Най-богатият 1% от световното население произвежда най-много въглеродни емисии

Мартин Владимиров: Ако не се вземат спешни мерки, ситуацията е доста тревожна

| обновено на 21.09.20 в 17:54
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Най-богатият 1 процент от световното население е отговорен за над два пъти повече въглеродни емисии, отколкото най-бедната половина от световното население. Това се казва в доклад на организацията „Оксфам“, публикуван в навечерието на годишната сесия на Общото събрание на ООН следващата седмица, предаде ДПА.

„Оксфам“ призова за ограничения за въглеродните емисии, произвеждани от богатите, повече вложения в публичната инфраструктура и икономиката да бъде преструктурирана така, че в климатично отношение да има по-голяма справедливост, посочва БТА.

Докладът акцентира върху данни, събирани между 1990 и 2015 г., период, в който в световен мащаб емисиите са се увеличили двойно.

Най-богатите 10% - 630 милиона души - са отговорни за над половината (52 на сто) от въглеродните емисии за това време, констатира документът.

Най-богатият 1% - 63 млн. души - са отговорни за 15 процента от световните емисии за периода, посочват изследователите.

По-бедната половина от световното население е отговорна за едва 7 процента от емисиите за същия период, заяви „Оксфам“.

Катастрофалните последици от климатичната криза вече се усещат в много части на света заради икономическата система, която разчита на консуматорството, непрекъснатия растеж и разделя света на икономически печеливши и губещи, каза Елен Емке, експерт по социални неравенства в „Оксфам-Германия“.

Най-бедните плащат цената за потреблението, на което се радва богато малцинство, каза тя.

В Германия най-богатите 10%, или 8,3 млн. души, са отговорни за 26 на сто от въглеродните емисии на федералната република за изследвания от „Оксфам“ период.

По-бедната половина от населението на Германия, която е пет пъти по-голяма, 41,5 млн. души, са произвели само със съвсем малко повече емисии, 29 процента.

Транспортът и в частност въздушният са една от най-важните области, в които могат да бъдат предприети мерки за ограничаване на климатичните промени. „Оксфам“ е особено критична и към автомобилите тип SUV (джиповете), които според нея са вторият по значимост причинител на емисии в периода 2010 - 2018 г.

„Трябва заедно да решим кризата с климата и неравенството“, каза Емке.

Тя призова за ограничения за прекомерното потребление на въглерод от най-богатите за сметка на всички останали и заяви, че добра първа стъпка би било облагането с данъци на SUV автомобилите и на хората, които летят често със самолети.

Мартин Владимиров, ЦИД

В предаването "Нещо повече" по БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията коментира, че този доклад е доста по-критичен от обикновено:

"Той е аларма, че трябва да се събудим, защото не можем да продължаваме да водим този начин на живот, който произвежда въглеродни емисии повече, отколкото може да понесе природата. С тези темпове няма да успеем да постигнем целта да задържим затоплянето на атмосферата с по-малко от 1,5 градуса, което е целта на ООН за периода до края на това столетие".

Според него мерки трябва да вземат големите производители на енергия - САЩ и Китай. "Големите сили трябва да поведат тази трансформация", подчерта той.

"Ако по-бедната част от населението на планетата, около 90%, спре да потребява енергия, останалите 10% ще произведат толкова емисии, че няма да постигнем целите от градус и половина повишаване на температурата. Вече е доста късно и ако не се предприемат спешни мерки, ситуацията става доста тревожна", обясни Владимиров.

Интервюто на Диана Янкулова с Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията в предаването "Нещо повече" можете да чуете от звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени